حل مشکل امنیتی فرودگاه کابل

یک مقام طالبان روز دوشنبه گفت که مقامات روسیه و ترکیه برنامه‌های خود را برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به فرودگاه کابل در آینده نزدیک اطلاع داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «عبدالهادی حمدانی» سرپرست تازه منصوب شده فرودگاه بین‌المللی کابل گفت، اخیراً هواپیماهایی از قطر، بحرین و امارات متحده عربی، علاوه بر هواپیماهای ازبکستان، قزاقستان و پاکستان  در این فرودگاه فرود آمده اند. روسیه و ترکیه نیز به ما اطمینان داده‌اند که در روزهای آینده هواپیماهایشان اعزام خواهند شد. هواپیماهای آنها همراه کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان عازم کابل میشود.

حل مشکل امنیتی فرودگاه کابل

وی درعین حال تاکید کرد که مشکلات خاصی وجود دارد که مانع از سرگیری کامل تردد هوایی بین المللی مسافران می شود. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: «تقریباً 10-15 درصد مشکلات فنی در پایانه‌های پروازهای بین‌المللی هنوز حل نشده است. با این وجود، ما در حال برنامه ریزی برای حل آنها در آینده نزدیک هستیم.

وی افزود که هیچ مشکل امنیتی در مورد پروازهای داخلی که در 4 سپتامبر از سر گرفته شد وجود ندارد و مسافران می‌توانند آزادانه به کابل یا خارج از آن پرواز کنند.

حملات هوایی در افغانستان پس از آنکه نیروهای طالبان در 15 اوت بدون برخورد با هیچ گونه مقاومتی وارد کابل شدند و در چند ساعت کنترل کامل پایتخت افغانستان را به دست آوردند، متوقف شد. به دنبال آن، تا 31 آگوست چند کشورهمزمان اقدام به تخلیه اضطراری شهروندان و افغان‌های همکار با آن‌ها کردند.

به دلیل هرج و مرج عمومی و حمله تروریستی  در26 آگوست، خط هوایی و پایانه‌های فرودگاه کابل میزان قابل توجهی آسیب دید و از پایان ماه اوت، متخصصان فنی قطر و ترکیه در حال بازسازی فرودگاه هستند. در چهارم سپتامبر، اولین پروازهای داخلی کابل را به مقصد «مزارشریف»، «قندهار» و «هرات» ترک کرد و در 9 سپتامبر، اولین پرواز بین‌المللی پس از خروج آمریکا از افغانستان از کابل به دوحه انجام شد و 115 نفر از جمله شماری شهروندان کشورهای غربی را شامل شد.