انتقاد سازمان جهانی بهداشت از توزیع ناعادلانه واکسن کرونا

 «تدروس ادهانوم» دبیر کل سازمان جهانی بهداشت  در هفتادویکمین نشست کمیته منطقه ای اروپا، در مورد این نابرابری تکان‌دهنده تصریح کرد: بیش از ۵.۵۰۰ میلیون دز واکسن علیه سارس و کووید در جهان توزیع شده که ۸۰ درصد از آنها در میان کشورهایی با درآمدهای بالا و متوسط بوده است.

ادهانوم همچنین خاطرنشان کرد: سریع‌ترین راهکار خروج از این همه گیری، واکسیناسیون افرادی است که بیشتر در معرض خطر هستند و در همین حال باید برای کاهش شیوع ویروس تلاش کرد. نابرابری و تبعیض در حوزه واکسن هرچه بیشتر به طول انجامد، ویروس فرصت بیشتری برای تحرک و جهش به انواع گونه‌های جدید را خواهد داشت که این موضوع،  اثربخشی واکسن‌ها را از بین می برد.

در همین راستا، نماینده سازمان جهانی بهداشت گفت: هدف این سازمان این است که اطمینان یابد ۱۰ درصد جمعیت همه کشورها تا پایان ماه جاری (سپتامبر/شهریور) واکسینه می‌شوند، همچنین ۴۰ درصد تا پایان سال جاری میلادی و ۷۰ درصد جمعیت کشورها تا نیمه های سال آینده (۲۰۲۲) واکسن دریافت خواهند کرد.   

انتقاد سازمان جهانی بهداشت از توزیع ناعادلانه واکسن کرونا

ادهانوم درخصوص توزیع نابرابر واکسن نیز توضیح داد: ما نمی خواهیم این طور باشد که در کشورهای توسعه یافته افراد سالم (واکسینه شده) درحال دریافت تقویت‌کننده ها باشند، در حالی که در برخی کشورها حتی کارکنان سلامت و درمان و افراد در معرض خطر، همچنان منتظر دریافت اولین دز واکسن باشند.

به علاوه رئیس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که این بیماری همه گیر اهمیت مراقبت های اولیه بهداشتی را به عنوان اساس نظام سلامت نشان داد و این که هیچ سلامتی بدون سلامت روانی حاصل نخواهد شد.

تفاوت در میزان واکسیناسیون کشورهای فقیر و غنی در حال حاضر همچنان گسترده است و در این راستا دبیر کل سازمان جهانی بهداشت پیش‌تر در نشست گروه ۲۰ در ایتالیا،  این واگرایی را "خشم اخلاقی" خواند که تلاش های گسترده برای مهار ویروس را تحت الشعاع قرار می دهد.