مشکلات قبل و بعد از خروج آمریکا در افغانستان

​لولوه الخاطر، سخنگوی وزارت خارجه قطر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "العربی" گفت: دولت کنونی افغانستان موقتی است و برای حفظ نظام موجود در این کشور است. مهم است که این نظام حفظ شود و این رویکردی است که طالبان از آن تبعیت خواهد کرد. ما به تشکیل دولتی در افغانستان چشم دوخته‌ایم که نماینده تمام طیف‌های مردم این کشور باشد.

وی گفت: نقشی که قطر در افغانستان ایفا می‌کند بخشی از دیپلماسی پیشگیرانه است که دوحه در نزاع‌های منطقه‌ای آن را در پیش می‌گیرد. اصول و قانون اساسی دوحه این است که تنها در صورتی وارد میانجیگری می‌شود که از سوی تمام طرف‌ها درخواست شود و این چیزی است که در پرونده افغانستان اتفاق افتاد.

مشکلات قبل و بعد از خروج آمریکا در افغانستان

الخاطر درباره دشواری‌هایی که قطر با آن مواجه شد و به دو مرحله ماقبل عقب نشینی آمریکا و مابعد آن تقسیم می‌شود صحبت کرد و گفت: ماقبل عقب نشینی آمریکا از افغانستان آشوب بود و مردم به ویژه در کابل دچار ترس و وحشت شده بودند طوری که براساس اطلاعات اشتباه فکر می‌کردند که همگی می‌توانند افغانستان را ترک کنند. درخواست‌ها برای ترک افغانستان به وزارت خارجه می‌آمد و بعد به سفارت قطر در کابل ارسال می‌شد. آوارگانی که وارد دوحه شدند در اماکنی دارای خدمات مستقر شدند. بخش دوم مشکلات ما بعد از عقب نشینی آمریکا بود چراکه فرودگاه کابل آماده استقبال از هیچ هواپیمایی نبود. بسیاری از دستگاه‌ها در داخل فرودگاه ویران شده بودند برای همین تیم فنی از قطر وارد فرودگاه شد تا برج مراقبتی را بازسازی کند.