اذعان سه مأمور اطلاعاتی آمریکا به جاسوسی برای امارات

 «مارک بایر، رایان آدامز و دنیل گریک» مأموران اطلاعاتی سابق آمریکا که به عنوان جاسوس سایبری در امارات عربی متحده فعالیت می‌کردند روز سه‌شنبه (دیروز) به نقض قوانین هکری آمریکا و ممنوعیت فروش فناوری حساس نظامی، اعتراف کردند.

طبق گزارش رویترز، بایر، آدامز و گریک بخشی از یک واحد مخفی به نام «پروژه رِیوِن» (Project Raven) بودند که به امارات برای جاسوسی از «دشمنانش» کمک می‌کردند.

این رسانه غربی خبر داد، اعضای تیم «پروژه رِیوِن» به درخواست امارات عربی متحده حساب‌های کاربری فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و دولت‌های رقیب امارات در شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های رایانه‌ای را هک کردند.

بر اساس اسنادی که روز گذشته دادگاه فدرال واشنگتن دی سی منتشر کرد، این سه مامور سابق اطلاعاتی آمریکا اذعان کردند که شبکه‌‌های رایانه‌ای در ایالات متحده آمریکا را هک کردند و بدون دریافت مجوزهای مربوطه از دولت آمریکا، ابزارهای سایبری پیچیده نفوذ در اختیار امارات قرار دادند.

اذعان سه مأمور اطلاعاتی آمریکا به جاسوسی برای امارات

رویترز به سراغ این سه مامور اطلاعاتی سابق آمریکا، وکلای آنها و همچنین سفارت امارات در واشنگتن رفت اما آنها از هرگونه اظهارنظر درباره این پرونده و حواشی آن اجتناب کردند.

 مارک بایر، رایان آدامز و دنیل گریک به عنوان بخشی از توافق با مقامات فدرال برای جلوگیری از تحت تعقیب قرار گرفتن موافقت کردند که در مجموع  ۱.۶۹ میلیون دلار بپردازند و از این به بعد هرگز به دنبال اخذ مجوز امنیتی ایالات متحده نباشند. این شرط برای مشاغلی است که مستلزم دسترسی به اسرار امنیت ملی است.

«مارک جی لسکو» سرپرست دادگستری بخش امنیت ملی وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای درباره این پرونده اعلام کرد: «هکرهای اجاره‌ای باید به طور کامل انتظار تحت پیگرد قرار گرفتن به خاطر اقدامات مجرمانه خود را داشته باشند».

اولین بار در سال ۲۰۱۹ بود که رویترز خبر «پروژه رِیوِن»(Project Raven) و دست داشتن ماموران و اعضای سابق نهادهای اطلاعاتی آمریکا در فروش ابزارهای جاسوسی پیشرفته را منتشر کرد.

«برایان وورندران» معاون بخش سایبری «اداره تحقیقات فدرال» (FBI) در بیانیه‌ای در خصوص پرونده سه مامور سابق اطلاعاتی آمریکا گفت: "این یک پیام واضح برای هر کسی از جمله کارکنان سابق دولت آمریکا که از فضای مجازی برای استفاده از اطلاعات تحت کنترل صادرات به نفع یک دولت خارجی یا یک شرکت تجاری خارجی استفاده کرده‌اند. خطر وجود دارد و عواقبی نیز در پی خواهد داشت».

تحقیقات رویترز نشان داد، پروژه رِیوِن از تعداد زیادی از فعالان حقوق بشر جاسوسی کرده است که بعداً برخی از آنها توسط نیروهای امنیتی امارات مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.

عوامل سابق این برنامه جاسوسی اعلام کرده بودند که به نظرشان آنها از قانون پیروی می‌کنند چرا که مقامات بالا دستی به آنها قول داده‌ بودند که دولت آمریکا این کار را تأیید کرده است.

بر اساس اسناد و مدارک دادگاه فدرال واشنگتن، بائر، آدامز و گریک اعتراف کردند که از سلاح سایبری پیچیده‌ای به نام «کارما» استفاده کرده‌اند که به امارات عربی متحده اجازه می‌دهد بدون نیاز به کلیک کردن روی پیوندهای مخرب توسط اهداف و افراد مورد نظر، گوشی‌های آیفون‌ اپل آنها را هک کند.

طبق گزارش رویترز، «کارما» به کاربران اجازه می‌دهد تا به ده ها میلیون دستگاه دسترسی داشته باشند و این ابزار، طبق قوانین کنترل صادرات فدرال به عنوان یک سیستم جمع آوری اطلاعات شناخته می‌شود.

مقام‌های دولت فدرال آمریکا می گویند ماموران سابق اطلاعاتی این کشور برای فروش این ابزار به امارات از دولت ایالات متحده مجوز دریافت نکردند.

بنا بر گزارش رویترز، پروژه رِیوِن از کارما برای هک هزاران هدف از جمله یک فعال حقوق بشر یمنی برنده جایزه نوبل و مجری برنامه تلویزیونی بی بی سی استفاده کرد.