تلاش الجزائر برای دور کردن موریتانی از سازش با اسرائیل

منابع عربی گفتند که در حال حاضر مقدمات برگزاری دیدار « عبدالمجید تبون » رئیس جمهور الجزائر با «محمد ولد الشیخ الغزوانی» همتای موریتانیایی او در پایتخت الجزائر تا اواخر سال جاری میلادی، در حال انجام است.

وبگاه «العربی الجدید» با اعلام این مطلب نوشت که الجزائر در تلاش است تا نواکشوت را از محور سازش با رژیم صهیونیستی دور سازد و سفرهای پی در پی تعداد زیادی از وزرای الجزائر به پایتخت موریتانی نیز گواه این موضوع است.

تلاش الجزائر برای دور کردن موریتانی از سازش با اسرائیل

برخی منابع دیپلماتیک در وزارت خارجه الجزائر نیز گفتند که «رمطان لعمامره» وزیر خارجه این کشور هفته گذشته در سفر به نواکشوت، پیام ویژه‌ تبون را به محمد ولد ابلاغ کرد و از او خواست تا در سریع‌ترین زمان ممکن به الجزائر سفر کند و محمد ولد نیز این دعوت را پذیرفت و در حال حاضر موریتانی در حال تعیین زمان این سفر است و نخستین زمان پیشنهادی نیز اوایل دسامبر آینده است.

مقامات موریتانی نیز برای سفر رئیس جمهور الجزائر به کشورشان در سال آینده ابراز تمایل کرده‌اند به ویژه اینکه از بیش از دو دهه گذشته تاکنون رئیس جمهور الجزائر به نواکشوت سفر نکرده است.

برخی تحلیل‌های سیاسی حاکی از آن است که الجزائر به دلیل نگرانی از سازش موریتانی با رژیم صهیونیستی، به این کشور اهتمام ویژه دارد تا آن را از محور سازش دور سازد به خصوص اینکه مغرب نیز به عادی‌سازی روابط با این رژیم روی آورده و همین امر نگرانی الجزائر را بیشتر کرده است.

پیشتر نیز وزیر خارجه الجزائر با پیوستن رژیم صهیونیستی به اتحادیه آفریقا مخالفت کرده و با اشاره به اظهارات «موسی فقی محمد» رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقادر این خصوص گفته بود که وی از پیآمدهای این اظهارات و این قبیل رفتارها خبر ندارد و چنین مواضعی ممکن است به تجزیه اتحادیه آفریقا منجر شود».