شلیک موفقیت آمیز دو موشک بالستیک توسط آمریکا

 آزمایش شلیک دو موشک بالستیک (Trident II (D ۵ LE از روی زیردریایی در سواحل فلوریدا توسط آمریکا موفقیت آمیز گزارش شده است.

براساس این بیانیه، هدف از انجام چنین آزمایشی صرفا ارزیابی و نشان دادن آمادگی سیستم اسلحه استراتژیک (SSBN) است.

دریاسالار توماس ایشی، مدیر عملیات جهانی آمریکا نیز با اشاره به این آزمایش موشکی ، اظهار کرد: آزمایش موشک بالستیک بر آمادگی و توانایی آمریکا بمنظور بازدارندگی راهبردی قرن ۲۱ تاکید دارد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز پیش از اعلام آزمایش این موشک بالستیک، از مشارکت و همکاری امنیتی – نظامی جدید (AUKUS) میان آمریکا، استرالیا و انگلیس خبر داده بود.

شلیک موفقیت آمیز دو موشک بالستیک توسط آمریکا

چندی پیش، اخباری مبنی بر ایجاد مشارکت امنیتی در هند و اقیانوس آرام توسط معاهده آمریکا، انگلیس و استرالیا منتشر شده بود که شامل کمک به استرالیا بمنظور دستیابی به زیردریایی‌های هسته‌ای با افزایش نفوذ چین بر منطقه بود.

براساس توافق صورت گرفته میان سه کشور، قرار است اطلاعاتی در زمینه‌های مختلف از جمله هوش مصنوعی، قابلیت‌های سایبری و پدافند زیر آب به اشتراک گذاشته شود.

آمریکا با ضریب نفوذی که در شورای امنیت سازمان ملل دارد همواره سعی می‌کند تا علیه برنامه بازدارندگی دفاعی کشور‌های غیرهمسو واکنش نشان دهد، اما حال خود آزمایش موشکی بالستیک را ترتیب داده است، در حالی که توافقنامه تمدید پیمان استارت نو؛ محدود کردن سلاح‌های تهاجمی راهبردی میان واشنگتن و مسکو با تبادل یادداشت‌های مربوطه بین دو کشور اعتبار اجرایی یافته است.