کرونا و ثروتمندترین افراد جهان در حوزه بهداشت و درمان

 توسعه دارویی و تولید واکسن در میانه همه‌گیری ویروس کرونا موضوع بسیار مهمی است و برخی از ثروتمندترین میلیاردرهای بهداشت و درمان در جهان مالکان شرکت‌هایی هستند که به طور فعال در این دو حوزه فعالیت می‌کنند. 

بر اساس آخرین داده‌های نشریه فوربس (Forbes) مورخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۶ شهریور ماه)، ۲۰ مدیر شرکت‌های بهداشتی در جریان مبارزه با بیماری کووید-۱۹ میلیونر شده اند که در این بین نام پنج نفر از چین، پنج نفر از آمریکا، سه نفر با ملیت آلمانی و دو هندی به چشم می‌خورد.

«اوگور شاهین» (Ugur Sahin) بنیانگذار و مدیر عامل آلمانی‌تبار شرکت تولید واکسن بایون‌تک بوده که با مشارکت شرکت فایزر، موفق به تولید نخستین واکسن مورد تایید نهاد نظارتی آمریکا شد. به لطف این کشف، ثروت او در سال ۲۰۲۰ به پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید. وی در حال حاضر با ۱۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار سرمایه در جایگاه ۱۳۲ بین ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد.

کرونا و ثروتمندترین افراد جهان در حوزه بهداشت و درمان

«استفان بانسل» (Stéphane Bancel) مدیر عامل شرکت مدرنا و مالک هشت درصد از سهام این شرکت بوده که واکسن تولیدی آن در ماه دسامبر مورد تایید آژانس دارویی اروپا قرار گرفت. مدرنا نخستین شرکتی بود که آزمایشات بالینی انسانی واکسن خود را آغاز کرد و همه این‌ها سبب شد تا این مدیر عامل فرانسوی در حال حاضر با ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه، به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد جهان، رتبه ۱۶۰ را به خود اختصاص دهد.

«تیموتی اسپرینگر» (Timothy Springer) ایمونولوژیست و استاد شیمی بیولوژیکی در دانشکده پزشکی هاروارد بوده که ۳.۵ درصد از سهام شرکت مدرنا را در اختیار دارد. وی در حال حاضر صاحب ثروت پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری است.

«رابرت لانگر» (Robert Langer) مهندس شیمی و مالک سه درصد از سهام شرکت مدرنا بوده که در حال اضر دارایی خالص او به چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار می‌رسد. این آمریکایی به دلیل تحقیقات خود در زمینه نانو مواد و ارئه داروهای هوشمند مشهور است.

«سرخیو اِستِواناتو» (Sergio Stevanato) مالک اکثریت سهام و رئیس بازنشسته استِواناتو گروپ (Stevanato Group)، شرکت تولید کننده بسته‌بندی‌های پزشکی، ویال‌های واکسن، طراحی‌ دستگاه‌های تولید این شیشه‌ها و همچنین قطعات پلاستیکی برای آزمایش‌های تشخیصی است که ثروت فعلی او به چهار میلیارد و 300 میلیون دلار می‌رسد.

«لی جیان‌کوان» (Li Jianquan) اهل هنگ‌کنگ با دارایی خالص سه میلیارد و 700 میلیون دلار، مدیر عامل شرکت وینِر مدیکال (Winner Medical) تولید کننده میلیاردها ماسک بهداشتی، لباس‌های محافظ برای کارکنان درمانی است.