نخست وزیر استرالیا راهی آمریکا شد

 اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا ، روز دوشنبه عازم واشنگتن شد تا با رهبران گروه گفتگوی امنیتی چهار جانبه، ملقب به «کواد Quad» ملاقات کند. این نشست در حالی برگزار می‌شود که دولت استرالیا با انتقادات فراوانی مبنی بر فسخ قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری زیردریایی با فرانسه مواجه است.

استرالیا هفته گذشته اعلام کرد که قرارداد خود را با گروه نیروی دریایی فرانسه مبنی بر ساخت ناوگان زیردریایی‌های معمولی لغو می‌کند و پس از دستیابی به مشارکت امنیتی سه جانبه، دست کم هشت زیردریایی هسته‌ای با فناوری آمریکا و انگلیس می‌سازد.

در پی این تصمیم، فرانسه روابط با استرالیا و آمریکا را بحرانی عنوان کرد و سفیران خود را از هر دو کشور فراخواند.

نخست وزیر استرالیا راهی آمریکا شد

در حالی که استرالیا برای کاهش تنش‌ها حرکت می‌کند و از این حادثه ابراز تاسف کرده است، موریسون با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد که این دیدار‌ها باعث تحریک بیشتر فرانسه می‌شود.

هایدون منینگ، استاد علوم سیاسی دانشگاه فلیندرز استرالیا می‌گوید: «فرانسوی‌ها بسیار تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند و دیدن موریسون، بایدن و جانسون در کنار هم کمکی به ترمیم روابط نمی‌کند».

موریسون هنگام سوار شدن به هواپیما به خبرنگاران گفت: «شرکت در این نشست در راستای حفظ منافع استرالیا است تا اطمینان حاصل شود که استرالیایی‌ها می‌توانند با بسیاری از ساکنان منطقه به صورت مسالمت آمیز زندگی کنند».

یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن و  نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز  در نشست رهبران گروه کواد در واشنگتن شرکت خواهد کرد.

دو منبع آگاه به رویترز گفتند که کواد در مورد کووید ۱۹، تغییرات آب و هوایی و امنیت منطقه بحث خواهد کرد.

کمتر از هفت ماه بعد از نشست مجازی سران آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن با محوریت مقابله با چین، جو بایدن ۲۴ سپتامبر (دوم مهر) در کاخ سفید از نخست‌وزیران این کشور‌ها میزبانی می‌کند.