حملات اشتباه، ضعف اطلاعاتی آمریکا را نشان داد

 مایکل مالوف، تحلیلگر امنیتی سابق وزارت دفاع آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی به اذعان آمریکا به حمله اشتباهی در کابل ، پایتخت افغانستان واکنش نشان داد.

وی گفت: برای فرماندهان نظامی آمریکا اعتراف به این که در حملاتشان دچار اشتباه شده اند تاحدی غیرمعمول است. آن‌ها سال هاست که عادت کرده اند سوریه و شمال عراق را بمباران کنند و هرگز به حملات اشتباه در این مناطق اعتراف نکرده اند.

ملوف افزود: پنتاگون اکنون هیچ گزینه دیگری بجز توجه به این مسائل ندارد به همین علت هم شاهد بودیم که ژنرال ارتش آمریکا با پذیرش مسئولیت اشتباه بودن حمله اخیر در افغانستان اعتراف و پیشنهاد پرداخت غرامت را به خانواده‌های قربانیان مطرح کرد، ولی این اقدام نمی‌تواند به بازگشت کودکان و بزرگسالان کشته شده منجر شود.

تحلیلگر سابق پنتاگون در ادامه گفت: اشتباه بودن حمله اخیر آمریکا در افغانستان نشان داد که آمریکا اطلاعات دقیقی ندارد. این موضوع اظهارات مقام‌های پنتاگون را که گفته بودند از توانایی و امکانات لازم برای نظارت بر افغانستان برای جلوگیری از حملات تروریستی بالقوه داعش یا القاعده برخوردار هستند زیر سئوال می‌برد. این مساله به صراحت نشان داد که اطلاعات آمریکا در افغانستان ناکافی است.

حملات اشتباه، ضعف اطلاعاتی آمریکا را نشان داد

چندی پیش، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) به کشته شدن غیرنظامیان افغانستانی در حمله ۲۹ اوت کابل که گفته شده است در آن عناصر تروریستی داعش مورد هدف قرار گرفته بودند، اعتراف کرد و گفت: از این که در حمله ۲۹ اوت در کابل غیرنظامیان کشته شدند، عذرخواهی می‌کنیم و مسئولیت آن را می‌پذیریم. ما اطلاعاتی در مورد حمله قریب الوقوع به فرودگاه کابل در ۲۹ اوت دریافت کرده بودیم.

فرمانده سنتکام همچنین به جزئیات روز حادثه پرداخت و گفت: ما آن روز یک خودروی مشکوک را مشاهده و مسیر آن را در کابل دنبال کردیم. اطلاعات و گزارشات موجود این موضوع را تایید کرد که خودروی مشکوک توسط یکی از اعضای گروهک تروریستی داعش کنترل می‌شده است.

پیش از این ادعا شده بود که در این حمله چند عضو داعش در آن کشته شدند اما مشخض شد ۱۰ غیرنظامی از جمله ۷ کودک کشته شدند.