چالش‌ رسانه‌ها در افغانستان و محدودیت دسترسی به اطلاعات

 همزمان با تعطیلی بیش از یکصدو پنجاه رسانه در افغانستان ، خبرنگاران می‌گویند که در یک ماه گذشته دسترسی آنان به اطلاعات نیز محدود شده است.

کمبود منابع مالی رسانه‌های افغانستان یکی از دلایل بیکاری و خروج خبرنگاران با تجربه از این کشور است.

بر اساس گزارش طلوع نیوز، در یک ماه گذشته فعالیت ۱۵۳ رسانه دیداری، شنیداری، چاپی و رسانه‌های آنلاین در افغانستان متوقف شده است.

راه اندازی شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی، روزنامه‌ها و رسانه‌های آنلاین یکی از دستاوردهای دو دهه گذشته افغانستان به حساب می‌آید، اما تنها در یک ماه گذشته فعالیت دهها رسانه به دلایل گوناگون به ویژه کمبود بودجه متوقف شده است.

چالش‌ رسانه‌ها در افغانستان و محدودیت دسترسی به اطلاعات

عبدالسلام زاهد مسوول رادیو بست در  این باره گفت: پیش از این ما از موسسات و حکومت پروژه می‌گرفتیم و از بازار نیز آگهی دریافت می‌کردیم اما اکنون اوضاع اقتصادی بسیار خراب است.

بسم الله وطن دوست خبرنگار افغان نیز تصریح کرد: رسانه‌ها به تبلیغات وابسته هستند و اکنون آگهی نیست. وقتی آگهی نباشد، طبیعی است که وضعیت مالی رسانه‌ها تضعیف می‌شود.

زین الله استانکزی خبرنگار افغان گفت: وضعیت رسانه‌ها خوب نیست و یکی از علت‌های آن این است که خبرنگاران حرفه ای کشور را ترک کرده‌اند.

گزارش‌ تعطیلی رسانه‌ها و محدود شدن دسترسی به اطلاعات در حالی مطرح می شود که وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گوید که هیچ محدویت بر رسانه‌های آزاد وضع نشده و این رسانه‌ها می‌توانند به فعالیت‌ خود ادامه دهند.

ذبیح الله مجاهد معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت: در ولایات مشکلات جزئی وجود دارد و ما تلاش داریم آن را حل کنیم. ما به رسانه‌های آزاد اجازه فعالیت داده‌ایم ما درک می‌کنیم که بعضی خودسانسوری‌ها هم وجود دارد.