راه طولانی طالبان برای تشکیل دولتی فراگیر

 به گفته این  افراد ، با اینکه طالبان در روزهای اخیر تلاش کرد که برخی از اقلیت ها را در دولت موقت وارد کند ولی همچنان وضعیت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور مشخص نیست .

با نگاهی به سخنان رهبران کشورهای جهان به نظر می رسد که طالبان  راه طولانی برای به رسمیت شناخته شده  در پیش دارد و جامعه جهانی منتظر است که ببیند حرف و عمل طالبان چقدر مطابقت دارد و مواضع این گروه نسبت به ۲۰ سال گذشته چه تغییراتی کرده است.

"ذبیح الله مجاهد" سخنگوی طالبان روز گذشته با  اعلام اصلاحاتی در  دولت موقت و قرار دادن چند اقلیت از اقوام مختلف در ترکیب دولت اعلام کرد که اکنون دولت فراگیر تشکیل شده است ولی این  تغییرات نتوانسته مردم ، اقلیت ها و کشورها را راضی کند .

راه طولانی طالبان برای تشکیل دولتی فراگیر

«سیدمسعود» استاد دانشگاه و آگاه مسائل اقتصادی و سیاسی افغانستان گفت در حال حاضر طالبان یک گروه است و  نمی توان به آن اطلاق دولت را داشت و باید قوای مقننه ،قضائیه و مجریه برای تحقق اراده مردم تشکیل شود.

وی در  باره آزاد سازی دارایی های مسدود شده افغانستان اظهار داشت این گروه همچنان نماینده مردم نیست که دارایی ها تحویل آنها شود بلکه فقط بعنوان یک گروه حاکم است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد اگر طالبان می خواهد تبدیل به  دولت مورد قبول  مردم شود باید در مرحله نخست تمام اقوام ،گروهها و اقلیت ها در آن احساس آرامش کنند،ارکان سه گانه  دولت تکمیل و خواسته های همسایگان و جامعه جهانی برآورده شود.

وی  اظهار داشت اگر طالبان این اقدامات را انجام ندهد همچنان به  عنوان  یک گروه حاکم به حساب می آید و نباید دارایی های افغانستان در اختیار ان قرار گیرد.

"مسعود" با اشاره به نظرات کشورهای شرکت کننده در نشست های صلح در مسکو و دیگر کشورها خاطرنشان کرد این کشورها بر تشکیل  دولتی فراگیر ملی  تاکید می کردند.

وی اظهار داشت تاکنون  حتی نزدیکترین متحد طالبان (پاکستان) دولت این  گروه را به رسمیت نشناخته و بر تشکیل دولت  فراگیر تاکید کرده است .

«سیامک هروی» دیپلمات و سخنگوی سابق ریاست جمهوری افغانستان هم معتقد است تا زمانی که طالبان نتواند خواسته های جامعه  جهانی  را  در باره حقوق زنان ،حقوق  بشر و اقلیت  ها  برآورده کند از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نمی شود.

وی اظهار داشت طالبان نمی تواند  از حقوق  نیمی از  جمعیت کشور چشم پوشی کند و انتظار به رسمیت شناختن را  داشته باشد.

«بشیراحمد تینج» وزیر سابق کار و اموراجتماعی افغانستان نیز گفته است که این گروه تاکنون نتوانسته خواسته های فرماندهان جنگی و  حامیان خود را تامین  کند و تا فراهم کردن خواسته جامعه جهانی و مردم فاصله زیادی دارد.

وی اظهار داشت اکنون بسیاری از فرماندهان طالبان که در  ۲۰ سال  گذشته در کنار این  گروه جنگیده اند از عملکرد آنها ناراضی  هستند.

"ذبیح الله مجاهد"سخنگوی طالبان روز گذشته در گفت وگو با خبرنگاران ،رعایت حقوق بشر و تحقیق در باره چگونگی نقض آنرا مشروط به رسمیت بخشیدن دولت موقت کرد.

به  نظر می رسد در صورتی که طالبان نتواند رضایت کشورهای همسایه ،منطقه و جهان را  برای به  رسمیت بخشیدن به  دولت  موقت کسب کند با چالش های جدی در زمینه مالی ،سیاسی ،اقتصادی و مشروعیت  بخشیدن مواجه خواهد شد.