تلاش کشورهای حوزه خلیج فارس برای مصونیت جمعی با واکسیناسیون

 کشورهای عربی خلیج فارس  قصد دارند تا با واکسیناسیون اکثریت مردم به کاهش انتقال ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر و ایجاد جامعه ای مصون در برابر سویه های این ویروس کمک کنند.

این کشورها مشتاق هستند که جامعه خود را با هدف بازگشت کامل به زندگی عادی به طور کامل واکسینه کنند تا همه اقدامات احتیاطی برای مقابله با ویروس کرونا را که بار سنگینی بر اقتصاد و زندگی مردم وارد کرده است، لغو کنند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که ایمنی جامعه بیانگرمحافظت غیرمستقیم از این ویروس کشنده است و زمانی حاصل می شود که تمام جمعیت از طریق واکسیناسیون مصون شوند.

تلاش کشورهای حوزه خلیج فارس برای مصونیت جمعی با واکسیناسیون

واکسیناسیون بهترین گزینه

در همین زمینه «سامی خویطر»، متخصص علوم پزشکی و میکروبیولوژی در گفت و گو با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» تاکید کرد که مصونیت جمعی موثرترین گزینه برای مقابله و غلبه بر همه گیری  کشورها و کاهش میزان انتقال ویروس در بین اعضای جامعه است.

وی گفت: اگر کشورها در دستیابی به حداقل میزان مصونیت اجتماعی موفق شوند ، می توانند میزان شیوع بیماری و انتقال آن را محدود کنند.

به گفته خویطر، کشورها با معیارهای متعددی اداره می شوند. مهمترین آنها تعداد افرادی است که روزانه واکسن می زنند و موفق به ایجاد آنتی بادی علیه ویروس می شوند.

وی افزود: شانس رسیدن کشورهای حوزه خلیج فارس به مصونیت اجتماعی سریعتر از سایر کشورهاست ، زیرا آنها دارای توانایی مالی هستند که باعث می شود میلیون ها دز واکسن مختلف را از طریق هواپیما و وسایل حمل و نقل مدرن وارد کنند.

این متخصص علوم پزشکی و میکروبیولوژی تصریح کرد که در صورت واکسیناسیون عمومی تمام افراد جامعه، آنها می توانند به طور کامل به زندگی عادی خود بازگردند که این امر علاوه بر تاثیر مثبت بر اقتصاد کشور سبب کاهش فشار بر بخش بهداشت نیز می شود.

بر این اساس واکسیناسیون در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به منظور پیشگیری از ویروس کرونا و مصونیت جمعی رو به گسترش است:

کویت

کویت در ماه دسامبر گذشته کمپین واکسیناسیون رایگان علیه ویروس کرونا را آغاز کرد و افراد مسن و کارکنان بهداشت اولین گروه هدف بودند و سپس به اکثریت گروه های جامعه رسید.

بر اساس داده های وزارت بهداشت کویت، این کشور در مدت زمان بی سابقه ای موفق شد تعداد زیادی از جمعیت خود را واکسینه کند و روزانه به ۲ درصد از جمعیت برسد و این روند باعث می شود تا این کشور به سرعت به دستیابی به مصونیت جمعی نزدیک شود.

کویت واکسن های فایزر، استرازینکا، مدرنا و جانسون و جانسون و داروی سوتروویماب را برای بیماران مبتلا به کرونا تأیید کرده است.

«شیخ باسیل الصباح» وزیر بهداشت کویت تاکید کرد  که میزان واکسیناسیون جمعیت کویت به زودی به ۱۰۰٪ می رسد.

به نوشته روزنامه کویتی «القبس» میزان واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ دراین کشور تا پنجشنبه هفته گذشته از ۷۰ درصد فراتر رفته است.

بحرین

بحرین در واکسیناسیون جمعیت خود پیشرفت بی سابقه ای داشته است،  روز چهارشنبه ۱ سپتامبر اعلام شد که حدود ۹۱ از  مردم بحرین اولین دز واکسن را دریافت کرده  و ۸۷ درصد نیز دو دز را دریافت کرده اند که رسیدن به مصونیت جمعی در این کشور بسیار نزدیک است.

بحرین واکسن های فایزر، جانسون و جانسون، استرازینکا، سینوفارم، اسپوتنیک را برای ایمن سازی جمعی علیه کرونا در نظر گرفته است.

بحرین پیشتر اعلام کرد که یک میلیون نفر با دو دز واکسن واکسینه می شوند و ۸۰ درصد از مردم واجد شرایط دریافت واکسن را به عنوان بخشی از پویش ملی واکسیناسیون اعلام کرده بود.

امارات

امارات متحده عربی یکی از معدود کشورهای عربی در حوزه خلیج فارس و حتی در جهان محسوب می شود که در زمینه واکسیناسیون پیشتاز است. داده های رسمی وزارت بهداشت این کشور روز شنبه ۱۱ سپتامبر اعلام کرد که در مجموع بالغ بر ۹۰ درصد  از کل جمعیت این کشور دز اول  و ۷۸.۹۸٪ دو دوز را دریافت کرده اند.

امارات در آزمایشات بالینی واکسن های روسیه و چین شرکت کرد و از سه ماهه پایانی سال گذشته روند واکسیناسیون جمعیت را از طریق چهار واکسن تأیید شده تسریع کرده است.

اخیراً این دولت تصمیم گرفت پس از چند ماه تزریق واکسن اصلی، دزهای اضافی را برای تقویت ایمنی در برابر ظهور سویه های جدید این ویروس تجویز کند.

همچنین واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال با واکسن فایزر ، آغاز شده  تا روند مهار این  ویروس را که آسیب های اقتصادی شدیدی به بار آورده است، سرعت بخشد.

امارات در پایان ماه اوت گذشته اعلام کرد افرادی که واکسن سینوفارم چین را دریافت کرده اند باید سومین دز تقویتی را دریافت کنند تا وضعیت آنها در بهترین حالت باقی بماند.

قطر

قطر به دلیل موفقیت در ارائه بیش از ۴ میلیون و ۲۳۲ هزار دز واکسن از ابتدای برنامه واکسیناسیون ، تقریباً اکثر جمعیت خود را واکسینه کرده است.

آخرین آمار وزارت بهداشت قطر در ۲۲ آگوست نشان می دهد که ۹۰ درصد از افراد واجد شرایط دریافت واکسن (۱۲ سال به بالا) حداقل یک دز واکسن دریافت کرده اند.

وزارت بهداشت قطر از زمان شروع پویش ملی واکسیناسیون در این کشور تا  پایان سال ۲۰۲۰ در حدود ۴ ملیون و ۵۰۴ هزار و ۵۵۷ دز واکسن را به اتباع و افراد مقیم ارائه داده است که یک رکورد محسوب می شود.

عربستان سعودی

عربستان برای واکسیناسیون بیشترین تعداد ممکن از ساکنانش در حال رقابت با دیگر کشورهای عربی است، بر اساس اعلام وزارت بهداشت در ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) شهروندان عربستانی  تاکنون بیش از ۳۹ میلیون دوز واکسن ضد ویروس کرونا در ۵۸۷ مرکز اختصاصی در سراسر دریافت کرده اند.

بیش از ۱۳ میلیون نفر در این کشور دو دز واکسن های تأیید شده علیه کرونا را دریافت کرده و انتظار می رود در اکتبر آینده ۷۰ درصد از مردم واکسینه شوند. پویش واکسیناسیون در عربستان سعودی در دسامبر گذشته آغاز شد و وزارت بهداشت موفق شد در بین ساکنان وضعیت مناسبی را برای دریافت واکسن علیه ویروس کرونا ایجاد کند.

عربستان از واکسن های فایزر، استرازینکا، جانسون و جانسون، مدرنا، سینوفارم و سینواک استفاده می کند.

عمان

واکسیناسیون تاکنون در سلطنت عمان از ۷۶ درصد فراتر رفته و از ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) تزریق دز دوم در این کشور به ۴۵.۸ درصد رسیده است که نشان دهنده حرکت این کشور به سمت مصونیت اجتماعی است.

هر چند به سبب عدم تمایل عمانی ها به واکسیناسیون این روند با کندی آغاز شد اما در ادامه و با تدابیر ویژه، ایمنی سازی همگانی افزایش یافت تا جایی که بر اساس آمار رسمی منتشر شده در روز دوشنبه ۱۳ سپتامبر بالغ بر یک میلیون و ۶۲۶ هزار و ۸۵۱ نفر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

عمان ۷ واکسن فایزر، استرازینکا، مدرنا، سینواک، سینوفارم، اسپوتنیک و جانسون و جانسون را برای واکسیناسیون همگانی در این کشور تایید کرده است.