پشت پرده نشست صهیونیستی در اربیل

 منابع خبری عربی، روز شنبه از برگزاری یک نشست با حضور بیش از ۳۰۰ نفر در شهر اربیل و درخواست از بغداد برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر دادند.

توضیح رئیس گروه صحوه العراق درباره شرکت در این کنفرانس

منابع خبری اعلام کردند که «وسام الحردان»‌ رئیس گروه «صحوه العراق»‌ در نشست مذکور که جمعه پیش برگزار شد، از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی حمایت کرده است امری که موجب شد سیلی از انتقادات علیه او از سوی احزاب سیاسی عراقی به راه افتاد. دولت مرکزی عراق و سپس دولت منطقه کردستان عراق از این نشست اعلام برائت و آن را محکوم کرد. 

کار به جایی رسید که الحردان در خصوص اظهاراتش در این نشست، توضیح داد و گفت که در کنفرانس مذکور خواسته که  تابعیت‌های سلب شده عراقی‌ها از همه ادیان از جمله یهودیت به آن‌ها بازگردانده شود و وی حرفی از عادی‌سازی روابط با اسرائیل نزده است.

پشت پرده نشست صهیونیستی در اربیل

وی در گفت‌وگو با رووداو، تصریح کرد: « این کنفرانس به دعوت موسسه «السلام العالمی» (صلح بین المللی) در اربیل برگزار شد و بسیاری از شخصیت‌ها از طیف‌های مختلف و استانهای مختلف در آن شرکت کردند»

وی تاکید کرد که در این کنفرانس، عادی سازی روابط با اسرائیل را خواستار نشده، بلکه این سوال مطرح بود که آیا یهودیان عراق می‌توانند به کشورشان بازگردند؟

وی افزود: «ما به عنوان مردم عراق موافق بازگشت هر عراقی به وطنش هستیم اما تصمیم درباره عادی‌سازی روابط به دولت باز می‌گردد. ما با هیچ عراقی که تابعیتش از او سلب شده یا اموالش مصادره شده، دشمنی نداریم. ما موافق صلح، امنیت، ثبات و سرمایه‌گذاری هستیم».

 عراق و رژیم صهیونیستی هیچ روابط رسمی دیپلماتیکی ندارند و از سال ۱۹۴۸ و اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، عراق علیه این رژیم اعلام جنگ کرد.

ماهیگیری تل‌آویو از آب گل‌آلود

اما ماجرای برگزاری این کنفرانس و جنجال به راه افتاده بر سر آن چیست؟ اقدامی که تل‌آویو فورا از آن سوء‌استفاده و حمایت خود را از برگزاری چنین نشستی در کشور عراق اعلام کرد.«یائیر لاپید»‌ وزیر امور خارجه این رژیم در این خصوص گفت: «از ان روزی که این کابینه قدرت را به دست گرفته، هدف ما توسعه دامنه توافق ابراهیم (عادی‌سازی روابط) بوده است».

توضیح اربیل درباره دادن مجوز برگزاری این کنفرانس

وزارت امور داخلی منطقه کردستان عراق در توضیح دلیل دادن مجوز برگزاری چنین کنفرانس در اربیل، به برگزار‌کنندگان این کنفرانس هشدار داد و گفت: «یکی از نهادهای جامعه مدنی کارگاهی را در اربیل برای شخصیت‌های متعددی از برخی استان‌های عراق برگزار کرده بود تا  اجرای مفاهیم مربوط به همزیستی و اجرای اصول فدرالی در عراق در سایه قانون اساسی را بررسی کند،  اما متاسفانه برخی مسئولان برگزاری این کارگاه با دور شدن از اهداف کارگاه، آن را برای اهداف خود به کار گرفتند وشروط دریافت مجوز برای برگزاری چنین کارگاهی را زیر پا گذاشتند».

وبگاه «عربی ۲۱» با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت: «کنفرانس "السلام والاسترداد" (صلح و استرداد) که روز جمعه در اربیل واقع در منطقه کردستان عراق برگزار شد، جنجال گسترده‌ای به راه انداخت زیرا در آن شخصیت‌هایی از استانهای مختلف عراقی  و سران عشائر حضور داشتند و طی آن به عادی‌سازی علنی روابط [بغداد] با رژیم صهیونیستی دعوت شد». 

یک موسسه آمریکایی مسئول برگزاری کنفرانس اربیل

این وبگاه به نقل از سازمان‌دهندگان این کنفرانس نوشت که کنفرانس مذکور را یک موسسه آمریکایی به نام «Center for Peace Communications» (مرکز ارتباطات صلح) سازماندهی کرده بود.

جوزف براود؛ مغز متفکر برگزاری کنفرانس جنجالی اربیل

بنا بر این گزارش، «جوزف براود» (Joseph Braude) رئیس این مرکز است که در گفت‌وگو با رسانه‌ها تصریح کرد در این نشست ۳۰۰ شخصیت عراقی، کردی، سنی و شیعی از شش استان بغداد، نینوی، صلاح‌الدین، الانبار، دیالی و بابل حضور داشتند.

اما براود کیست؟ رئیس مرکز ارتباطات صلح، یک فرد دانشگاهی آمریکایی-یهودی با اصالت عراقی است که به عنوان مشاور در یک مرکز مطالعاتی که با بودجه امارات فعالیت دارد، کار می‌کند. وی مشاور مرکز مطالعاتی «المسبار» است که موسس آن «ترکی الدخیل» سفیر کنونی عربستان سعودی در ابوظبی است.

وی یک نویسنده، مجری و کارشناس امور خاورمیانه است که زبان‌های خاور نزدیک را در دانشگاه آمریکایی «ییل» آموخت و تاریخ عربی و اسلامی را در دانشگاه پرینستون مطالعه کرد. وی به زبان های عربی و فارسی مسلط است و در اکثر پایتخت‌های کشورهای غرب آسیا، زندگی ، تحصیل و کار کرده است.

براودی در عربستان سعودی

اما آنچه که در اغلب منابع از جمله گزارش عربی‌۲۱، درباره بیوگرافی براود مغفول مانده، این است که براود که پدربزرگش خاخام اعظم یهودیان در عراق بوده، در سال ۲۰۰۳ میلادی در فرودگاه نیویورک به دلیل همراه داشتن چند قطع اثر باستانی مسروقه متعلق به موزه عراق، بازداشت شد و در محاکمه نیز محکوم و در سال ۲۰۰۴ میلادی به دنبال این اقدام زندانی شد. امری که با جستجو در اخباری منتشر شده در آن زمان دیده می‌شود.

نقش روزنامه‌نگار سوری حامی سیاست‌های ابوظبی 

به نوشته عربی‌۲۱، یکی دیگر از اعضای مرکز سازمان‌دهنده این کنفرانس، «هیفی بوظو» (Hayvi Bouzo) روزنامه‌نگار و مجری تلویزیون آمریکایی-سوریه‌ای است که از حامیان سرسخت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و همواره در پست‌هایش در توئیتر از امارات حمایت و سیاست‌های آن را تایید می‌کند.

وی چند سالی را برای شبکه سوری «اورینت» که مقر آن دبی بود، کار کرده است و بارها در این مدت از عادی‌سازی روابط با اشغالگران حمایت کرده است. اما امروز برنامه‌‌ای را از طریق شبکه‌های اجتماعی تحت نظارت موسسه آمریکایی ارتباطات صلح اجرا می‌کند.

مجری کنفرانس برگزار شده در روز جمعه در اربیل «سحر الطائی» بود که  طی آن تاکید کرد که عراق می‌بایست برای عادی‌سازی روابط به طور مشخص از امارات متحده عربی الگو برداری کند.

الطائی که یک کارمند در وزارت فرهنگ عراق است، تصریح کرد: «شهرک‌نشینان اسرائیلی، برادران و خواهران ما هستند».

وی در ادامه گفت: «شرکت‌کنندگان در این کنفرانس خواستار پیوستن به توافقنامه‌های ابراهیم با اسرائیل هستند. کاری که امارات پیشتر انجام داده است. هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع این مطالبه ما شود».

سحر الطائی فاش کرد که به موجب اختتامیه این کنفرانس، هفت کمیته تشکیل می‌شود که یکی از آن‌ها اقتصادی است که به دنبال ایجاد روابط با امارات و اشغالگری اسرائیل است.

به گفته این کارمند وزارت فرهنگ عراق، علاوه بر این، یک کمیته با هدف تلاش برای تغییر برنامه درسی مدارس در راستای عادی سازی روابط تشکیل شده، یک کمیته دیگر با هدف پیگیری موضوع پایان دادن به قوانین جرم انگاری عادی سازی  روابط با تل‌آویو در عراق و یک کمیته فرهنگی و هنری نیز با هدف ترویج عادی‌سازی روابط تشکیل شده است.

پس از این اظهارنظر الطائی، وزارت فرهنگ عراق از او اعلام برائت و تاکید کرد که در کنار مردم فلسطین و  قضیه عادلانه آن قرار دارد و این کنفرانس و نشست غیرقانونی را که در اربیل برگزار شده، تقبیح می‌کند.