آمریکا هند را برای چه تحریم کرد؟

آمریکا قانون مقابله با دشمنان از طریق تحریم‌ها را علیه کشور‌هایی مانند چین و ترکیه به دلیل خرید تسلیحات پیشرفته ساخت روسیه اعمال کرده است. رئیس پنتاگون از دهلی نو خواست برای در امان ماندن از تحریم‌های آمریکا از خرید سامانه پدافند هوایی اس -۴۰۰ از روسیه خودداری کند.

سُبرامنین سوامی، وزیر سابق کابینه و نماینده سابق هند اظهار داشت: آمریکا قطعا تحریم‌هایی علیه هند به دلیل خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه اعمال خواهد کرد.

او در ادامه افزود: اولین بخش از سامانه دفاع موشکی اس -۴۰۰ در ماه نوامبر تحویل داده می‌شود.

آمریکا هند را برای چه تحریم کرد؟

سوامی در ادامه افزود: منبع آگاه در آمریکا به من اطلاع داد که  اسناد تحریم هند تهیه شده و در وزارت امور خارجه نگهداری می‌شود. این اسناد بلافاصله پس از ورود اس -۴۰۰ اعلام خواهد شد. آن‌ها حتی به ترکیه هم رحم نکردند.

این در حالی است که آمریکا و هند در جریان سفر سه روزه نارندرا مودی، نخست وزیر هند به آمریکا، درباره توافق ۵.۴۳ میلیارد دلاری صحبت کردند.

در ماه مارس سال جاری، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، از سران هند خواسته بود برای در امان ماندن از تحریم، از خرید تجهیزات دفاعی روسیه از جمله اس -۴۰۰ خودداری کنند. با این حال ماه گذشته، سفیر هند در روسیه بار دیگر تاکید کرد که دهلی نو این قرارداد را با توجه به نیاز‌های خاص دفاعی و امنیت ملی اجرا خواهد کرد. در اکتبر ۲۰۱۸، هند با وجود مخالفت‌های آمریکا، قرارداد ۵.۴۳ میلیارد دلاری با روسیه برای خرید ۵ سامانه دفاعی اس-۴۰۰ امضا کرد.

آمریکا در دسامبر ۲۰۲۰ به دنبال تحویل اولین بخش از سامانه پدافندی اس -۴۰۰ از روسیه، ترکیه را تحریم کرد. آمریکا مدعی است که این سامانه جنگنده‌های F-۳۵ و سیستم‌های دفاعی گسترده ناتو را تهدید می‌کند.