دولت عراق در پی خرید سامانه دفاع موشکی«اس-300» روسیه

رئیس کمیته دفاع و امنیت مجلس عراق روز سه شنبه گفت که مقام‌های عراقی قصد دارند با روسیه قرارداد ارسال سامانه دفاع موشکی «اس-۳۰۰» را امضا کنند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «محمد رضا الحیدر» رئیس کمیته دفاع و امنیت مجلس عراق در این زمینه گفت: «هیات عراقی به سرپرستی فرمانده پدافند هوایی از روسیه دیدن کردند و در آنجا مذاکراتی را برای دستیابی به سامانه اس- ۳۰۰ صورت گرفت. با این حال هنوز توافقی در این باره صورت نگرفته است.»

وی خاطرنشان کرد که بغداد در حال حاضر برای تجهیز یک تیپ زرهی با مسکو قرارداد دارد. به گفته این مقام  ارشد عراقی، نظامیان عراقی تجربه زیادی در استفاده از سلاح‌های روسی، به ویژه تانک‌ها و خودروهای زرهی دارند.

دولت عراق در پی خرید سامانه دفاع موشکی«اس-300» روسیه

اس-۳۰۰ یک سامانه موشکی سطح‌ به‌ هوای دوربرد با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست . این موشک در ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شده و بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالیستیک نیز به آن افزوده شد. از جدیدترین مدل‌های این سامانه می‌توان به سامانه اس-۳۰۰ پی‌ام‌یو اشاره کرد که یکی از پیشرفته‌ترین موشکهای زمین به هواست و توانایی آن را دارد تا اهدافی واقع در ارتفاع حداکثر ۲۷ کیلومتری را منهدم سازد. این سامانه توانایی پیگیری همزمان ۱۰۰ هدف و درگیری همزمان با ۱۲ هدف را دارد. زمان آماده‌سازی آن حدود پنج دقیقه است.

 وزیر دفاع عراق چندی قبل گفت که بغداد هواپیماهای بدون سرنشین، بالگردهای رزمی و سامانه‌های متحرک جنگال (جنگ الکترونیکی) ساخت ترکیه خریداری می‌کند.«جمعه عناد سعدون» وزیر دفاع عراق گفت که این کشور قصد دارد پهپادهای «بیرقدار»، 12 فروند بالگرد «تی-129» و شش سامانه جنگی الکترونیکی سیار«کورال» از ترکیه خریداری کند.

عراق در حالی قصد خرید تجهیزات جنگی از ترکیه دارد که سال گذشته بیشتر هواپیماهای اف-۱۶ خود را به دلیل تعمیر و نگهداری ضعیف زمین گیر کرد  که علت آن عقب نشینی خدمه لاکهید مارتین آمریکا از ارائه خدمات بود. تحقیقات انجام شده نشان داد که به دلیل مشکلات نگهداری، خلبانان عراقی قادر به ثبت کافی ساعت پرواز نیستند.