تقابل دوباره جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در سنا

  جمهوری‌خواهان مجلس سنا برای دومین بار پیاپی مانع از تصویب طرح دموکرات ها برای جلوگیری از تعطیلی دولت فدرال شدند. 

دموکرات‌های مجلس سنای آمریکا این روز‌ها به شدت به دنبال جلوگیری از دو فاجعه مالی در این کشور هستند. در عین حال آن‌ها در تلاشند تا بودجه‌های پیشنهادی بایدن که بسیاری آن را طرح بلندپروازانه رئیس جمهور می‌دانند، به تصویب برسانند.

میچ مک کانل، رهبر جمهوری خواهان سنا در این رابطه گفت: دموکرات‌ها می‌خواهند از قدرت خود برای برداشتن محدودیت سقف بدهی‌های دولت استفاده کنند.

این اختلافات در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از دموکرات‌ها معتقدند حدود ۵ هزار میلیارد دلار بدهی کشور به دلیل سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در زمینه کاهش مالیات و برخی هزینه‌ها به وجود آمده است.

تقابل دوباره جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در سنا

کریس کونز، یکی از سناتور‌های دموکرات مجلس در این باره گفت: لایحه جلوگیری از تعطیلی دولت امروز چهارشنبه در کنگره مطرح خواهد شد. این احتمال وجود دارد که چنین لایحه‌ای به صحن سنا ارجاع داده شود.

قانونگذاران آمریکا تنها دو روز زمان دارند تا از تعطیلی احتمالی دولت تا قبل از نیمه شب پنجشنبه یعنی زمان پایان سال مالی جاری جلوگیری کنند. آخرین تعطیلی دولت در آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رخ داد که ۳۵ روز به طول انجامید.

جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا خطاب به نمایندگان مجلس این کشور گفت: دولت بایدن تا ۱۸ اکتبر سال جاری زمان دارد تا گزینه‌های خود برای پرداخت بدهی‌های دولت را ارائه دهد.

 در آستانه انتخابات سال آینده کنگره در آمریکا، تعطیلی دولت می‌تواند ضربه سنگینی به دموکرات‌ها وارد کند و امید‌ها برای پیروزی این حزب در انتخابات میان دوره‌ای را کاهش دهد. سقف بدهی های کنونی دولت فدرال به ۲۸.۵ هزار میلیارد دلار رسیده است و در صورتی که سقف بدهی ها افزایش نیابد یا رعایت سقف بدهی ها تعلیق نشود، دولت بایدن مجبور به کاهش برخی برنامه های دولت خواهد بود.