چرا اردوغان از روسیه اس - ۴۰۰ خرید؟

 این روزنامه آمریکایی با استناد به سخنان «رجب طیب اردوغان » رئیس جمهوری ترکیه در گفت و گویی که هفته گذشته در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، افزود که اردوغان همچنین درباره پیامدهای خرید سامانه‌های دفاع هوایی روسیه برای روابط با ایالات متحده تاکید کرد: «من فکر می کنم ارزشش را داشت ... ما این حق را داریم که هرگونه که بخواهیم دفاع خود را تقویت کنیم». با این وجود او خواستار «محافظت» و «تقویت» روابط با آمریکایی‌ها شد.

توافق با مسکو همچنان یکی از عوامل تنش‌زای اصلی در روابط آمریکا و ترکیه است که زمینه تحریم‌ها را فراهم کرده و همکاری‌های فنی و نظامی بین شرکای «ناتو» را محدود می‌کند.

نوامبر ۲۰۱۶، گزارش‌هایی منتشر شد، مبنی بر اینکه روسیه و ترکیه در مورد تحویل سامانه موشکی اس – ۴۰۰ به آنکارا در حال مذاکره هستند.

سپتامبر ۲۰۱۷، مسکو دستیابی به توافق در این زمینه را تائید کرد.

خبرگزاری «اسپوتنیک» در این ارتباط نوشت: در دسامبر ۲۰۱۸  وزارت خارجه آمریکا فروش سامانه‌های پاتریوت به ترکیه به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار را تایید کرد. آنکارا در آن زمان خواستار همراه شدن این معامله با تعهدات جبرانی از طرف آمریکایی‌ها شد، اما مقامات آمریکایی این موضوع را به اختیار شرکت‌های تولید کننده واگذار کردند. طبق گزارش رسانه‌ها، منظور انتقال فناوری بود.

بر اساس این گزارش، در آن زمان ترکیه قراردادی با روسیه برای دریافت مجموعه ای از سامانه اس ۴۰۰ امضا کرده بود که در تابستان و پاییز ۲۰۱۹ تحویل داده شد. واشنگتن از آنکارا خواست سامانه‌های روسی را به نفع پاتریوت کنار بگذارد. به دنبال این اخطار، واشنگتن فروش جدیدترین جنگنده‌های « F-۳۵ » به ترکیه را لغو کرده و بر اساس قانون «CAATSA »(قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق اعمال تحریم‌ها) علیه رهبران مجتمع  صنایع نظامی ترکیه تحریم‌هایی اعمال کرد.

اردوغان در اواخر ماه اوت گفت که در ضرورت خرید دومین سامانه اس ۴۰۰ از روسیه شک ندارد.