هدف سفر بلینکن به پاریس

« آنتونی بلینکن » وزیر امور خارجه آمریکا هفته آینده به قصد کاهش تنش با دولت فرانسه ، به پاریس سفر خواهد کرد.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت، بلینکن از دوشنبه تا چهارشنبه ضمن حضور در یک نشست اقتصادی، به منظور «تقویت روابط حیاتی ایالات متحده-فرانسه» با مقامات این کشور دیدار خواهد کرد.

هدف سفر بلینکن به پاریس

به گفته پرایس، بلینکن و مقامات فرانسه مسائلی همچون «امنیت در حوزه اقیانوس هند-آرام، بحران اقلیمی، احیای وضعیت اقتصاد در دوران پساکرونا، روابط دو سوی اقیانوس اطلس و همکاری با شرکا و متحدان در راستای مقابله با چالش‌ها و فرصت‌های جهانی» را به بحث خواهند گذاشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود، بلینکن پس از سفر به فرانسه، عازم مکزیک خواهد شد تا اولین دور از سفرهای خود به کشورهای همسایه را آغاز کند.

تنش‌ها میان فرانسه و آمریکا زمانی شعله‌ور شد که سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا چندی پیش توافقنامه برای همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام را امضا و اعلام کردند برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود، کانبرا اعلام کرد که توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با پاریس را فسخ خواهد کرد.

این اقدام از آن روز باعث تنش در روابط فرانسه با این کشورها به خصوص استرالیا و آمریکا شده و پاریس آن را خنجر از پشت توصیف کرده است. در ادامه این تنش‌ها، نشست وزیران دفاع انگلیس و فرانسه لغو شد.

علاوه بر این، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه گفته اروپا بایستی ساده‌لوحی را کنار گذاشته و ظرفیت‌های نظامی خودش را برای دفاع از این قاره ایجاد کند.

طبق گزارش رویترز، ماکرون این اظهارات را روز سه شنبه بعد از توافق یونان برای خریداری جنگنده‌های فرانسوی به ارزش ۳ میلیارد یورو مطرح کرده است.