اعزام ارتش برای کمک به بحران کمبود سوخت در انگلیس

 بالغ بر ۲۰۰ پرسنل نظامی که ۱۰۰ تن از آن‌ها دارای گواهینامه معتبر برای راندن تانکر حامل سوخت هستند کار خود را برای کاهش فشار روی پمپ‌بنزین‌ها ی سراسر کشور آغاز خواهند کرد. آن‌ها بر اساس این گزارش سرگرم تکمیل دوره آموزشی درباره نحوه انتقال و جابه‌جایی سوخت هستند تا از روز دوشنبه (۱۲ مهر) دست به کار شوند.

دولت همچنین اعلام کرد که برای ۳۰۰ راننده کامیون خارجی هم مجوز کار در انگلیس را صادر کرده تا فعالیت خود را بلافاصله آغاز کنند. این مجوزها تا پایان ماه مارس (اواسط فروردین) معتبر است.

دولت انگلیس با بیان این که حجم انتقال سوخت به پمپ‌بنزین‌ها در روزهای اخیر بیشتر از اندازه‌ای است که به فروش می‌رسد، ادعا کرده که اوضاع تحت کنترل درآمده و رو به بهبودی است. اما گزارش‌های روز جمعه از تشکیل صف‌های طولانی مقابل بیشتر جایگاه‌های سوخت به ویژه در مناطق جنوب شرق انگلیس حکایت دارد.

اعزام ارتش برای کمک به بحران کمبود سوخت در انگلیس

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس اظهار داشت که ارتش در چارچوب عملیات اسکالین حاضر است تا هرگونه خلا راننده کامیون را پر کرده و با انتقال سوخت به پمپ‌بنزین‌ها از حرکت کشور حمایت کند.

استیو بارکلی مسئول رسیدگی به بحران کمبود سوخت در انگلیس هم از مردم خواست تا از خرید بی‌رویه بنزین پرهیز کنند. وی با تکرار این ادعا که حجم انتقال سوخت به پمپ‌بنزین‌ها بیشتر از اندازه‌ای است که به فروش می‌رسد افزود که اگر مردم به عادت گذشته بازگردند، جایگاه‌های سوخت تعطیل نخواهد شد و صف‌های کوچک‌تری تشکیل می‌شود.

این درحالیست که به رغم اعزام ارتش برای کمک به حل بحران کمبود سوخت، ریشی سوناک وزیر دارایی انگلیس هشدار داد که پیامدهای این بحران ممکن است تا کریسمس ادامه یابد.  وی در گفت‌وگو با نشریه دیلی میل بیان داشت: کمبودها جدی است و ما شاهد اختلال واقعی در فرآیند توزیع کالا در بخش‌های مختلف هستیم. نه فقط در انگلیس که سراسر جهان با این چالش روبروست.

بحران کمبود سوخت در انگلیس به دنبال کمبود رانندگان کامیون به وجود آمده که به دلیل ابتلا به کرونا خانه‌نشین شده‌اند. تشکیل صف‌های طولانی مقابل پمپ‌بنزین‌ها از جمعه هفته پیش آغاز شد و به رغم ادعای دولت مبنی بر نبود مشکل کمبود سوخت، اوضاع همچنان ادامه دارد.

تصمیم دولت برای اعزام ارتش ساعاتی پس از آن اعلام شد که رهبر حزب اصلی مخالف دولت چنین درخواستی را از دولت مطرح کرد. «کی‌یر استارمر» در اظهار نظری از دولت بوریس جانسون خواست تا درچارچوب اقدام فوری،  ساعات کار پمپ‌بنزین‌ها را برای کمک به کارکنان مشاغل کلیدی تمدید کند. او همچنین خواستار تشکیل جلسه اضطراری پارلمان برای بررسی پیامدهای بحران کمبود سوخت شد.

این درحالیست که طبق آخرین برآورد انجمن خرده فروشان بزنین، یک چهارم پمپ‌بنزین‌ها در انگلیس روز جمعه بدون سوخت بودند. نشریه تایمز لندن دو روز پیش به نقل از منابع مطلع در صنعت نفت هشدار داد که بحران کنونی ممکن است تا یک ماه دیگر به طول بینجامد. منابع یاد شده گفته‌اند که حتی اگر وحشت مردم هم فروکش کند، تکمیل ظرفیت جایگاه‌های سوخت در این کشور معضلی است که دست‌کم چند هفته طول می‌کشد.