چاووش اوغلو: سازمان ملل دیگر نمی تواند هیچ مشکلی را حل کند

 «مولود چاووش اوغلو » وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که سازمان ملل قادر به حل مشکلات ، پیش قدم شدن در هر موضوعی و جلوگیری از درگیری ها نیست.

وی همچنین گفت ساختارهای سازمان ملل مانند شورای امنیت، حق «وتو» و رای دهی باید تغییر کند.

چاووش اوغلو در همین رابطه گفت: این موارد باید تغییر کنند در غیر اینصورت سازمان ملل متحد نیز مانند (جامعه ملل) به آرامی از بین خواهد رفت.

جامعه ملل یا مجمع اتفاق ملل سازمانی میان‌دولتی بود که در ۱۰ ژانویه ۱۹۲۰ و در پی کنفرانس صلح پاریس تاسیس شد. بعد از جنگ جهانی دوم سازمان ملل متحد ایجاد و جایگزین جامعه ملل شد.

چاووش اوغلو: سازمان ملل دیگر نمی تواند هیچ مشکلی را حل کند

چاووش اوغلوو یادآور شد که تغییرات زیادی در چند دهه گذشته رخ داده است و نهادهای بین المللی باید با این تغییرات همگام شوند.

وی گفت: جهان تغییر کرده است. ترکیه نیز تغییر کرده است. ما نمی توانیم آنگونه عمل کنیم که ترکیه امروز ترکیه همان ۶۰ سال پیش است.

چاووش اوغلو با اشاره به کتاب اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، گفت: جهان عادلانه تر ممکن است.

وی در پایان گفت: ما طرفدار همکاری و چندجانبه گرایی موثر هستیم. سیستم جهانی دارای کاستی ها و اشتباهات است. نفاق در اوج خود است. اینها واقعیتهای جهان است. اما ما به دلیل وجود این مسائل از سیستم بین المللی خارج نمی شویم. برعکس، ما برای تقویت و تجدید سیستم بین المللی تلاش می کنیم.

اظهارات وزیر امور خارجه ترکیه در حالی مطرح می شود که تنش ها و خط و نشان های دیپلماتیک بین آنکارا و واشنگتن بر سر مسئله خرید تسلیحات روسی بالا گرفته است.