آمریکا به مذاکرات برابر و عادلانه با روسیه تعهد نشان دهد

 سرگئی ریابکوف ، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: هر دو هیات توافق کردند که این روند باید به باثبات کردن روابط دوجانبه در این حوزه استراتژیک، تضمین قابلیت پیش‌بینی، جلوگیری از رقابت تسلیحاتی و تقویت کنترل تسلیحاتی و همچنین کاهش خطرات درگیری‌های مسلحانه کمک کند.

وی افزود: با توجه به این مساله، باید در واقعیت ثابت شود که واشنگتن برای تغییر رویکرد بی‌ثبات‌کننده‌اش و دنبال کردن اهداف تعیین شده مذکور از طریق تعامل بر یک مبنای برابر و عادلانه آماده است. باید ببینیم که آیا آمریکا واقعا برای در نظر گرفتن نگرانی‌ها و منافع امنیتی مشروع ما آماده است یا خیر.

همان طور که ریابکوف اشاره کرد، به منظور دستیابی به این اهداف، آمریکا باید از تلاش برای دستیابی به مزایای یک‌جانبه در مسائل ثبات استراتژیک اجتناب کند.

آمریکا به مذاکرات برابر و عادلانه با روسیه تعهد نشان دهد

وی گفت: برای بسیاری در واشنگتن، ممکن است کنار گذاشتن این تلاش برای دستیابی به مزایای قاطع یک‌جانبه به قیمت امنیت روسیه و همچنین تلاش برای ایجاد طیف وسیعی از ابزارها برای اعمال فشار سیاسی-نظامی بر مخالفان ژئوپلتیکی دشوار باشد. یک نکته مثبت که باید به آن اشاره کنم این است که نتایج اولیه خوبی از نظر تعریف راه‌های مشترک در راستای دستیابی به راه‌حل‌هایی برای برخی از مشکلات مداوم وجود دارد.

رایزنی‌هایی درباره ثبات استراتژیک روسیه-آمریکا روز پنجشنبه در ژنو برگزار شد. همان طور که ریابکوف تاکید کرد، دور جدید رایزنی‌ها تمایل هر دو طرف برای ادامه دادن این مسیر را نشان داد، گرچه تاکنون راه‌های تماس بسیار معدودی وجود داشته است. در سال ۲۰۲۱، دور نخست مذاکرات ثبات استراتژیک مسکو-واشنگتن در تاریخ ۲۸ ژوئیه برگزار شد.