آثار فاجعه بار محاصره تحمیلی یمن بر بیماران خاص

 محاصره یمن از سوی ائتلاف سعودی مشکلات مربوط به نگهداری برخی دارو‌ها که می‌باید در شرایط خاصی نگهداری شوند و الان به علت جنگ  چنین امکاناتی وجود ندارد بر شدت این مشکلات افزوده است.

حسین شوقی خبرنگار المسیره در گزارشی از صنعاء به دختربچه خردسالی اشاره کرد که به بیماری «اسکلروز چندگانه» یا همان ام. اس مبتلاست و به همراه پدر و مادرش از صعده برای یافتن دارو به صنعاء آمده اند.داروی این بیماری در یمن وجود ندارد و واردات آن را آمریکا ممنوع کرده است.

خبرنگار با اشاره به درد و رنج این دختربچه که از بیش از یکسال پیش از نبود دارو رنج می‌برد گفت او با مرگ حتمی یا فلج شدن روبروست، اما سرانجام در انبار‌های وزارت بهداشت این دارو پیدا شده است. پدر این دختر بچه درباره رنج و مشقت دخترش به علت نبود این دارو و نیز هزینه‌های آن سخن گفت.

آثار فاجعه بار محاصره تحمیلی یمن بر بیماران خاص

مسئولان انبار‌های دارویی در وزارت بهداشت می‌گویند داروی ام. اس موجود در انبار‌ها فقط جوابگوی شش بیمار دیگر است و این دارو را نمی‌توان در استان‌های دیگر یمن پیدا کرد.

خبرنگار به شمار زیاد مراجعه کنندگان به انبار‌های وزارت بهداشت برای پیدا کردن داروهایشان اشاره کرد و گفت: پیامد‌های تعطیلی فرودگاه بین المللی صنعا و جنگ ائتلاف متجاوز علیه دارو الان آثار منفی فراوانش را بیش از هر زمان دیگری نشان داده است.

پدر دو کودک مبتلا به بیماری هموفیلی درباره رنج و مشقت فرزندانش توضیح داد.

مسئولان انبار‌های دارویی در وزارت بهداشت یمن می‌گویند مراجعه کنندگان برای دریافت دارو‌های بیماری‌های مزمن به شدت رو به افزایش هستند و تأکید می‌کنند دارو‌های مهم به خصوص دارو‌هایی که می‌باید در یخچال نگهداری شوند در انبار‌ها کاهش یافته است.

عبد الناصر القریشی و دکتر ابراهیم الشامی از مسئولان انبار‌های وزارت بهداشت درباره آثار تعطیلی فرودگاه بین المللی صنعاء بر دارو و بیماران توضیح دادند.

خبرنگار المسیره گفت: دارو‌های یخچالی نجات دهنده زندگی هستند و نمی‌توان جایگزین‌هایی برای آن‌ها ایجاد کرد و از آن‌ها برای درمان بیماری‌های مزمن استفاده می‌شود. دارو‌های بیماران دیابتی، کبدی، خونریزی، ایمنی بدن، زنان و زایمان، لختگی خون و نارسایی کلیوی از جمله آنهاست.

بیشتر این دارو‌ها نیز رو به پایان است و امکان تولید آن‌ها در داخل اندک است و ائتلاف متجاوز نیز مانع ورود این دارو‌ها از طریق فرودگاه صنعاست و وارد کردن این دارو‌ها به شیوه دیگر به علت شرایط خاص حمل و نقل و نگهداری دشوار است.

بیماران در یمن به خصوص مبتلایان به بیماری‌های خاص به علت آنکه ائتلاف متجاوز، این کشور را از هوا و زمین و دریا به محاصره در آورده است با کمبود شدید دارو و تمام شدن برخی از اقلام دارویی مواجه هستند و به شدت در رنج و مشقت به سر می‌برند.