دیدار قریب الوقوع مقام ارشد آمریکا با دیپلمات ارشد چین

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای در وبگاه خود از سفر هفته جاری « جیک سالیوان » مشاور امنیت ملی آمریکا، به اروپا و دیدار او با «یانگ جیه‌چی» مدیر کمیسیون مرکزی سیاست خارجی حزب کمونیست چین (CPC) و دیپلمات ارشد این کشور در زوریخ سوئیس خبر داد.

در ابتدای این بیانیه آمده است: «هفته جاری جیک سالیوان ، مشاور امنیت ملی آمریکا، سفری به اروپا خواهد داشت و در آن به زوریخ در سوئیس، بروکسل در بلژیک و پاریس در فرانسه، خواهد رفت.»

در ادامه به دیدار این مقام آمریکایی با دیپلمات ارشد چین اشاره شده و آمده است: «در زوریخ جیک سالیوان با عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست و مدیر کمیسیون امور خارجه چین دیدار خواهد کرد. درحالیکه به دنبال مدیریت روابط میان آمریکا و چین هستیم، این دو مقام ارشد قرار است مذاکراتی پیرامون تماس تلفنی "جو بایدن" رئیس‌جمهور آمریکا، و "شی جین پینگ" همتای چینی او داشته باشند.»

دیدار قریب الوقوع مقام ارشد آمریکا با دیپلمات ارشد چین

ماه گذشته جو بایدن در دومین تماس تلفنی خود از زمان روی کار آمدن در کاخ سفید با شی جین پینگ، درباره همکاری‌های استراتژیک رایزنی کرد. گفته می‌شود این مذاکره که بیش از ۹۰ دقیقه به طول انجامید، در مورد موضوعات کلان و مهم در روابط بین دو کشور بوده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز درباره این تماس تلفنی گفت که جو بایدن بر نگرانی‌های واشنگتن و راه‌های رفع این نگرانی تاکید کرد و زمینه‌های همکاری در جهت منافع، ارزش‌ها و دیدگاه‌های دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. او همچنین گفت که به دنبال درگیری با چین نیست و تمایل به همکاری با آن دارد.