سوریه ناتوانی اسرائیل در برابر مقاومت را ثابت کرد

« نبیه بری » رئیس پارلمان لبنان در پیامی به « بشار اسد » رئیس جمهور سوریه ضمن تبریک چهل و هشتمین سالروز جنگ آزادی‌بخش اکتبر تأکید کرد که سوریه ناتوانی قدرت رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت را ثابت کرد.

در پیام بری آمده است: «مردانی که اکتبر آزادی‌بخش را خلق کردند قادر هستند امروز اکتبر پایدار برای رویارویی با تروریسم و محاصره خلق کنند؛ اکتبری که سوریه را قوی و مستحکم و به عنوان کانونی برای هویت عربی نگه دارد».

طبق گزارش وبگاه «العهد»، بری با اشاره به گذشت چهل و هشت از اکتبر ۱۹۷۳ و جانفشانی‌های سوریه و سربازان ارتش آن و پیروزی در این جنگ تأکید کرد: «سوریه ناتوانی قدرت رژیم صهیونیستی در برابر حق اعراب برای مقاومت جهت آزادسازی سرزمین را ثابت کرد  و سوریه اراده و عزم شکست‌ناپذیر برای بازپس‌گیری کامل خاک جولان اشغالی را داشت».

سوریه ناتوانی اسرائیل در برابر مقاومت را ثابت کرد

جنگ اکتبر (یا رمضان) نبردى استثنایى بود و کشورهای عربی پس از تحمل چندین شکست از اسرائیل ، در یک تبانی مخفیانه تصمیم به جبران شکست‌های قبلی گرفتند و در یک عملیات غافلگیرانه در اکتبر سال ۱۹۷۳ اقدام به حمله به استحکامات خط بارلو واقع در جنب کانال سوئز و ارتفاعات جولان کرده و موفق شدند بخشهای قابل توجهی از مناطق ۱۹۶۷ را پس بگیرند.

اما اسرائیل پس از شوک حمله غافلگیرانه توانست نتیجه جنگ را در هفته سوم به نفع خود تغییر دهد و آمریکا و شوروی در چارچوب توافق ها و بر اساس منافع خود به کشورهای عرب فشار آوردند تا آتش بس را بپذیرد. بر اساس قراردادهای منعقده این جنگ در نهایت آزاد سازی شهر قنیطره و بخشی از سرزمین‌های جولان و بخشهای از صحرای سینا را به‌دنبال داشت.

 این جنگ نتایج بسیار زیادى داشت از جمله آنکه مشخص شد در صورت وجود برنامه‌ریزى و همت، ارتش اسرائیل نیز «شکست پذیر است.»