هزینه سنگین عربستان برای نفوذ در انتخابات عراق

 سعودی لیکس به تازگی مطلبی را از قول برخی منابع عراقی با هویتی فاش نشده، منتشر کرده که نشان می‌دهد آل‌سعود با صرف مبالغ هنگفت به دنبال تاثیرگذاری در انتخابات عراق به نفع خود است.

این منابع تصریح کردند: پول‌های عربستان تهدیدی جدی برای اصل برابری در انتخابات عراق بوده و در چارچوب مداخله منفی ریاض در سطح منطقه است.

به گفته این منابع، عربستان قصد دارد حضور و نفوذ خود را در عراق افزایش دهد. قانون انتخابات عراق به تعیین سقف برای هزینه تبلیغات انتخاباتی توجهی نداشته و همین امر راه را برای پول‌های سیاسی باز کرده است که موجب می‌شود کفه گروه‌های صاحب نفوذ و قدرت از دیگر گروه‌ها سنگین‌تر باشد.

هزینه سنگین عربستان برای نفوذ در انتخابات عراق

قانون احزاب اصولی دارد و منابع پول‌ها و کمک‌های مالی و استفاده از درآمد‌ها و نفوذ دولت، تحت پیگیرد قرار می‌گیرد.

به گفته ناظران، برخی نامزد‌های انتخابات عراق، با بهره برداری از بسیاری از نقایص، قانون را دور می‌زنند. علاوه بر این راه‌های دیگری هم برای استفاده از پول‌های سیاسی در انتخابات وجود دارد.

در همین زمینه، احمد الیاسری مدیر پژوهشکده عراقی استرالیایی گفت: همه گروه‌های مرتبط با پارلمان فعلی از حضور خود در وزارتخانه‌ها و ادارات و خودرو‌های دولتی برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می‌کنند و این برای همه آشکار و روشن است.

مقداد الشریفی مسئول سابق کمیساریای انتخابات نیز اعمال محدودیت برای هزینه تبلیغات انتخاباتی را خواستار شد. وی گفت: برخی نامزد‌ها تحت حمایت حزبی قرار دارند که صاحب نفوذ بوده و دارای قدرت است یا رسانه‌ای را در اختیار دارد، اما برخی دیگر این ابزار‌ها را در اختیار ندارند. از همین رو تعیین سقف مشخص برای هزینه، موجب برابری فرصت‌ها شده و به جوانان و زنان نیز اجازه رقابت می‌دهد.