دلیل اعزام ناو هواپیمابر اتمی آمریکا به اقیانوس هند

رسانه‌های هندی روز یکشنبه از اعزام ناو هواپیمابر اتمی نیروی دریایی آمریکا به اقیانوس هند برای مشارکت در یک رزمایش چهارجانبه خبر دادند.

به نوشته روزنامه هندی «فایننشل اکسپرس» ناو هواپیمابر اتمی «کارل وینسون» جهت شرکت در رزمایش «مالابار» که از 12 تا 15 اکتبر  با حضور کشورهای هند، ژاپن، استرالیا و آمریکا برگزار می‌‌شود وارد اقیانوس هند می‌شود. منطقه اصلی برگزاری این رزمایش خلیج بنگال است . این رزمایش شامل چند مرحله  از جمله نبرد فرضی ناوهای حاضر با همدیگر و مشارکت جنگنده‌های هند خواهد بود.

آمریکا علاوه بر این ناو هواپیمابر، شماری از ناوهای موشک انداز مختلف را عازم این رزمایش بزرگ می‌کند.  ارتش هند علاوه رزمناوهای خود، یک  فروند زیر دریایی و ناوگانی از هواپیماهای ضد زیر دریایی خود را عازم این رزمایش می‌کند. ژاپن  نیز اعلام کرده که ناو بالگرد نشین «جی اس کاگا»  و رزمناو «موراسم» را عازم این رزمایش خواهد کرد.

دلیل اعزام ناو هواپیمابر اتمی آمریکا به اقیانوس هند

سخنگوی نیروی دریایی هند گفته است که تمرکز اصلی این رزمایش نبرد با زیر دریایی و استفاده از سلاح‌های پیشرفته  در این رزمایش با مشارکت نظامیان است.

این  در حالی است که چین نسبت به هدف تمرین مالابار مشکوک است زیرا احساس می‌کند رزمایش سالیانه تلاشی برای مهار نفوذ خود در منطقه هند و اقیانوس آرام است. رزمایش مالابار در سال 1992 به عنوان رزمایش دو جانبه بین نیروی دریایی هند و نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس هند آغاز شد. ژاپن در سال 2015 به عضویت دائمی این رزمایش درآمد. این رزمایش سالانه در سواحل گوام در سال 2018 و در سواحل ژاپن در سال 2019 انجام شد.

نگرانی‌های جهانی در مورد افزایش قدرت نظامی چین در منطقه هند و اقیانوس آرام افزایش یافته است. آمریکا و برخی کشورهای متحد نیز با بهانه آزادی دریانوردی سعی در حضور نظامی در آب‌های منطقه دارند.