این کشتی جنگی در تنگه هرمز چه می کند؟

ناوچه کلاس «برگامینی»  نیروی دریایی ایتالیا در روزهای اخیر  برای کمک به ائتلاف دریایی اروپا در تنگه هرمز مستقر شده است.

به نوشته وبگاه «نیوال نیوز» ناوچه نیروی دریایی ایتالیایی کلاس برگامینی از یکم اکتبر به عنوان اولین کشتی نیروی دریایی این کشور تحت عملیات «آگنور» در چارچوب ائتلاف دریایی اروپا به فرماندهی فرانسه  (EMASOH ) در تنگه هرمز فعالیت می‌کند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط ستاد عملیات پایگاه نیروی دریایی فرانسه در ابوظبی، «روبرتو کارپینلی» از فرماندهان نیروی دریایی فرانسه مدعی تلاش برای اطمینان از آزادی ناوبری، اطمینان بخشیدن به حمل و نقل غیرنظامی و جریان آزاد تجارت جهانی در منطقه شد.

 این کشتی جنگی در تنگه هرمز چه می کند؟

رسانه‌ها چندی قبل  از پیوستن یک فروند ناو جنگی نیروی دریایی بلژیک به ائتلاف دریایی اروپا  مستقر در خلیج فارس و تنگه هرمز خبر دادند. ناو «لوپولد» بلژیک در هفته‌‌های اخیر به ائتلاف دریایی اروپا مستقر در تنگه هرمز پیوست. 

وزارت خارجه فرانسه چندی قبل از تمدید ماموریت ائتلاف دریایی اروپا در خلیج فارس و تنگه هرمز خبر داد.  وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که حضور این ائتلاف در خلیج فارس و تنگه هرمز برای تقویت همکاری و هماهنگی در منافع مشترک، از جمله تأمین منافع سیاسی و اقتصادی اروپا در منطقه و بهره مندی از تجارت جهانی بوده و بسیار مهم است.

وزارت خارجه فرانسه در بخش دیگر این بیانیه از تمدید ماموریت این ائتلاف دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز تا خاتمه سال 2021 خبر داده است.

جمهوری اسلامی ایران با ابراز مخالفت خود با هرگونه حضور قوای بیگانه در منطقه، بارها تاکید کرده که امنیت منطقه تنها با همکاری کشورهای همسایه تامین می‌‌شود.

مقام‌های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چندی قبل مخالفت خود  را با هرگونه حضور نظامی خارجی در منطقه خلیج فارس، از جمله نیروهای اروپایی، اعلام و تاکید کرد‌ه‌اند که  امنیت این منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود و حضور نیروهای خارجی نه تنها کمکی به برقراری امنیت نمی‌کند، بلکه زمینه افزایش تنش‌ها را نیز فراهم خواهد کرد