گازوئیل ایران بخش کشاورزی لبنان را از فروپاشی حتمی نجات داد

 ابراهیم ترشیشی، رئیس انجمن کشاورزان و دهقانان منطقه البقاع لبنان ورود گازوئیل از ایران را عامل نجات بخش کشاورزی این کشور از فروپاشی حتمی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: ورود گازوئیل ایران، کارتل واردکنندگان، توزیع کنندگان و احتکارکنندگان سوخت را که کشاورز در آن جایی نداشت، متلاشی کرد و بخش کشاورزی را از فروپاشی حتمی نجات داد.

ابراهیم ترشیشی در گفتگوی اختصاصی با این پایگاه درخصوص اهمیت گازوئیل برای بخش کشاورزی گفت: گازوئیل برای کشاورز حکم شاهرگ انتقال خون به بدن را دارد. کشاورز از این طریق کارگران را به میدان می‌کشاند، آب را از چاه‌ها استخراج و به شبکه‌های آبرسانی و کشاورزی سرازیر و محصولات را به بازار وارد یا به خارج صادر می‌کند.

گازوئیل ایران بخش کشاورزی لبنان را از فروپاشی حتمی نجات داد

وی در ادامه به بحران نفس گیر گازوئیل در لبنان اشاره کرد و افزود: پیش از ورود گازوئیل ایران به لبنان کشاورز توان خرید این ماده حیاتی را نداشت به همین علت کشاورزان از این منطقه رفتند. زمانی که دولت قیمت حدودا ۱۰۰ هزار لیر را برای گازوئیل تخمین زد، به دست کشاورزان نرسید و باید آن را در بازار سیاه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار لیر خریداری می‌کردند. پس از آن نیز در بازار ناپدید شد.

رئیس انجمن کشاورزان بقع لبنان اعلام کرد که یک علت اصلی بالا رفتن قیمت گازوئیل بیشتر بودن میزان تقاضا نسبت به عرضه بود. در این میان تعدادی از کشاورزان از کار دست کشیدند، اما با ورود گازوئیل ایران به لبنان شرکت‌های گازوئیل منطقه البقاع ناگهان از دریافت سهمیه گازوئیل خبر دادند. سپس با کشاورزان تماس گرفتند تا به آنان گازوئیل بفروشند.

با وجود کمبود سوخت در لبنان، بانک مرکزی این کشور که تحت نفوذ شدید آمریکاست با اختصاص پول برای واردات سوخت به این کشور موافقت نمی‌کرد. تنها بعد از اعلام واردات سوخت از ایران توسط «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، سفیر آمریکا که در امور داخلی لبنان دخالت می‌کند اجازه داد لبنان همراه با اردن و مصر با سوریه مذاکره کنند تا خطوط انتقال برق اردن و لوله‌های انتقال سوخت مصر با گذر از سوریه به لبنان برسند.