شکایت ترامپ از کمیته تحقیقات کنگره درباره حادثه ۶ ژانویه

دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا به طور رسمی شکایت خود را از کمیته تحقیقات کنگره درباره حادثه حمله ۶ ژانویه اعلام کرد.

وی در شکایت خود که روز گذشته تنظیم شد مدعیست درخواست سوابق گفتگوها، دیدار‌ها و ملاقات‌های خصوصی کارکنان و نزدیکان رییس جمهور در کاخ سفید محرمانه بوده و استفاده از آنها غیرقانونی است.

ترامپ در این شکایت که در دادگاه ناحیه‌ای کلمبیا به ثبت رسیده است ادعا کرده مواردی که اخیراً کمیته تحقیقات کنگره آن‌ها را درخواست کرده است تحت قانون حقوقی اختیارات اجرایی غیرقانونی است و برخی ارتباطات، جلسات و مکالمات در داخل کاخ سفید طبق این قانون باید محرمانه بماند.

شکایت ترامپ از کمیته تحقیقات کنگره درباره حادثه ۶ ژانویه

جسی بینال، وکیل ترامپ در این شکایت عنوان کرد: درخواست‌های کمیته بررسی کنگره در نوع خود بی سابقه است و هیچ هدف قانونی مشروطی را دنبال نمی‌کند.

با طرح این شکایت احتمالاً کمیته تحقیقات کنگره برای بررسی‌های بیشتر مدارک و اسناد روز حادثه ۶ ژانویه با چالشی جدی مواجه خواهد شد و گفته می‌شود ممکن است کنگره را برای اثبات اختیارات حقوقی و اجرایی خود مقابل محافل قضایی آمریکا قرار دهد.

با این حال، بسیاری از کارشناسان حقوقی معتقدند، دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور سابق آمریکا نمی‌تواند به طور قانونی از امتیاز اختیارات اجرایی برای مقابله با درخواست‌های کنگره استفاده کند.

با وجود شکایت اخیر ترامپ از کنگره، دفتر آرشیو ملی آمریکا اعلام کرده به دستور جو بایدن نهایتاً تا پایان ماه آینده میلادی اسناد و مدارک درخواستی را تحویل کنگره خواهد داد.

در هفته‌های اخیر، کمیته بررسی‌های کنگره در اقدامی جداگانه برخی از نزدیکان، مشاوران و اطرافیان دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری وی را برای ارائه توضیحات، مدارک و اسناد به دادگاه احضار کرده؛ از آن جمله می‌توان به ارسال احضاریه دادگاه به استیو بنن، مشاور دونالد ترامپ اشاره کرد.

این اقدام موجب خشم رییس جمهور سابق آمریکا شده و از تمامی نزدیکان خود خواسته به احضاریه‌های دادگاه توجهی نکنند. کمیته بررسی‌های کنگره هم اعلام کرده در صورت عدم همکاری افرادی که به دادگاه احضار شده اند ممکن است آن‌ها مجرم شناخته شوند.