به گزارش افکار به نقل از فارس، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه خواستار توقف قاچاق سلاح از لبنان به سوریه شد و گفت: در لبنان این پیام را شنیده است که مرزهای این کشور با سوریه برای انتقال سلاح به کار نمیرود.

فارس به نقل از المنار نوشت: کوفی عنان فرستاده سازمان ملل متحد در سوریه دیروز با سفر به لبنان با " میشل سلیمان " رئیس جمهور این کشور در کاخ ریاست جمهوری دیدار کرد، وی در این دیدار نتیجه دیدارهای خود با مقامات سوری در دمشق را که در روزهای اخیر انجام شده است را به اطلاع سلیمان رساند.

از سوی دیگر سلیمان نیز با استقبال از عنان تلاش های وی را ستود و بر اهمیت پیگیری این تلاش ها برای رسیدن به راه حلی برای بحران سوریه به دور از خشونت و از طریق راههای مسالمت آمیز تاکید کرد.

دو طرف در این دیدار همچنین به موضوع گروگان های لبنانی در سوریه و آزادسازی آنها نیز پرداختند.

عنان بعد از ظهر دیروز در سفری وارد لبنان شد. وی علاوه بر سلیمان در عین التینه با نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز دیدار و گفتگو کرد، این دیدار با حضور علی حمدان معاون اطلاع رسانی بری انجام شد و ۴۰ دقیقه به طول انجامید، عنان بعد از این دیدار هیچ اظهاراتی را در مقابل خبرنگاران مطرح نکرد.

عنان همچنین امروز در سخنانی گفت که دولت سوریه و بشار اسد باید برخی اقدامات جسورانه را برای ایجاد طرح شش ماده ای انجام دهند، وی افزود: این مهم است که اسد نامه ای را ارسال کند که در آن از عزم خود برای اجرای این طرح خبر دهد.

وی در این اظهارات که بعد از دیدارش با نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان در السرای انجام شد، بر ضرورت پایان دادن به انعکاس بحران سوریه بر لبنان و کشورهای همسایه تاکید کرده و از جامعه جهانی خواست تا تلاش های خود را برای حل این بحران بیشتر کند.

وی ادامه داد که در لبنان این پیام را شنیده است که مرزهای این کشور با سوریه برای انتقال سلاح به کار نمی رود، او خواستار این شد که قاچاق سلاح به سوریه متوقف شود.

عنان همچنین از مأموریت خود در دمشق نیز دفاع و تاکید کرد: اگر این تلاش ها انجام نشده بود، راه حلی برای این بحران وجود نداشت، ما تمام تلاش خود را برای ایجاد راهکار مسالمت آمیز برای حل این بحران به کار می گیریم.

عنان گفت: هنگامی که شورای امنیت بخواهد که این مأموریت تمام شود، مأموریت تمام می شود، وی افزود که اگر این طرح مناسب نباشد، باید راهکار مناسب دیگری وجود داشته باشد.

نماینده سازمان ملل در مورد گروگان های ربوده شده به دست عناصر مسلح در سوریه نیز گفت که این موضوع را با میقاتی به بحث گذاشته و تمام تلاش خود را برای کمک در این راستا انجام خواهد داد.