به گزارش افکارنیوز به نقل از تابناک، در خصومت خاندان سعودی با ایران هیچ گاه تردیدی نبوده و نیست؛ اما سیر وقایع جاری و نیز جدیدترین اخبار حاکی از کلید خوردن دور جدیدی از توطئه های این خاندان علیه کشورمان است. توطئه هایی که با اهداف مشخص سیاسی و ایدئولوژیک انجام می پذیرد.

عرصه این رقابت و جنگ پنهان، در حوزه اقتصاد و انرژی تعریف شده؛ به این صورت که مقامات سعودی سعی دارند با افزایش عرضه نفت و کاهش بیش از پیش قیمت آن، به زعم خود ایران را به زانو در بیاورند.

در همین راستا، خبرگزاری «رویترز» امروز گزارشی را منتشر و عنوان کرده که با وجود رسیدن قیمت نفت به کمتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه، عربستان برنامه ای برای کاهش تولید خود ندارد و در پی آن است تا قیمت های جهانی را بیش از پیش کاهش دهد.
این خبرگزاری از سیاست جدید نفتی عربستان با عنوان «مبارزه ای تهاجمی» برای پایین آوردن قیمت نفت یاد کرده و می نویسد «علی النعیمی»، وزیر نفت این کشور نیز همچنان مایل به پایین آوردن قیمت ها نیست.
همچنین یکی از نمایندگان سعودی در اوپک به رویترز گفته تنها زمانی که قیمت نفت «برنت» به زیر ۹۰ دلار در هر بشکه برسد، ممکن است عربستان و هم پیمانان نفتی اش، یعنی کویت و امارات تصمیم به بازنگری در مورد تولید خود کنند.
اما مسئله به همین جا ختم نمی شود؛ زیرا گزارش دیگری که «راشا تودی» منتشر کرده، ابعاد مهم سیاسی و ایدئولوژیک سیاست های نفتی عربستان را به روشنی برملا می کند.
بر اساس این گزارش، «برتن بیگس»، مدیر سرمایه گذاری شرکت نفتی «ترکسیس پارتنرز»(Traxis Partners) در صحبتی که با یکی از تاجران وابسته به خاندان آل سعود داشته، نکات مهمی را در این رابطه دریافته است.
این تاجر سعودی ضمن اشاره به توازن و آسیب پذیری ژئوپلیتیکی عربستان گفته: «خطرناک ترین دشمنان ما ایران و عراق هستند. هر دو آن ها شیعه و هر دو در تلاش برای بی ثبات کردن جهان عرب از طریق حمایت از تروریسم هستند. تنها سلاح در مقابل آن ها، ثروت و نفت ماست. در حال حاضر، آسیب پذیری آن ها از ناحیه شکنندگی مالی است. منابع مالی آن ها تنها به اندازه بخشی از منابع ماست و آن ها برای پشتیبانی از اقتصادشان به شدت به پول نیازمندند».
راشا تودی می نویسد برنامه سعودی ها این است که طی دو سال آینده تولید نفت را افزایش داده و فرصت به دست آمده برای ضربه زدن به ایران و عراق را غنیمت بشمارند.
تاجر مذکور در همین رابطه گفته: «عراق و ایران به فروش نفت خود به قیمت بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه نیاز دارند. در ۲۴ ماه آینده، ما اندک اندک تولید خود را افزایش می دهیم تا قیمت را به کمتر از ۶۰ دلار در هر بشکه برسانیم».
وی همچنین اظهار داشته در این سیاست، کویت و امارات نیز عربستان را همراهی می کنند.
به این ترتیب، آن گونه که مشخص است، خاندان آل سعود در حال حاضر شرایط منطقه ای و بین المللی را برای تعقیب سیاست های خصمانه خود مساعد دیده و سعی دارد به زعم خود، ضربه ای کاری به رقبای شیعه مذهب خود در منطقه وارد کند.
تحت شرایط کنونی، بدون شک آنچه می تواند این سیاست کشورهای عرب منطقه را خنثی کند، احیای اقتصاد ایران با برداشته شدن تحریم ها از طریق مذاکرات با ۱ + ۵ است. در حقیقت، به نظر می رسد آنچه باید به عنوان مهمترین هدف کشور از مذاکرات مدنظر قرار گیرد، تلاش برای لغو تحریم هاست تا از طریق بازسازی اقتصاد، نقشه های موجود در عرصه منطقه ای علیه کشورمان خنثی شود.