بن سلمان به دنبال قتل مرد جنجالی سازمان اطلاعات عربستان

« سعد الجبری » مرد جنجالی سازمان اطلاعات عربستان سعودی که در سال ۲۰۱۷ به کانادا فرار کرد، پس از چهار سال برای اولین بار در یک مصاحبه تلویزیونی حاضر شد و با شبکه CBS آمریکا به گفت‌و‌گو نشست.

به نوشته سی ان ان، مشروح این گفت‌و‌گو قرار است یکشنبه هفته آتی منتشر شود، اما به گفته سی بی اس، «سعد الجبری» در بخشی از سخنان در مصاحبه با برنامه «۶۰ دقیقه» گفته است که « محمد بن سلمان » تلاش دارد او را به قتل برساند و فرزندانش «عمر» و «ساره» را در داخل خاک عربستان به گروگان گرفته است.

«خالد الجبری» پسر او نیز در صفحه توئیترش نوشت که پدرش پس از ناکامی تمامی تلاش‌ها برای آزادی دو فرزندنش عمر و ساره، تصمیم گرفته است که پس از چهار سال سکوتش را بشکند.

بن سلمان به دنبال قتل مرد جنجالی سازمان اطلاعات عربستان

در واکنش به این مصاحبه که هنوز منتشر نشده است، سفارت ریاض در واشنگتن در بیانیه‌ای که در اختیار شبکه سی بی اس نیوز قرار داد، مدعی شده است که «سعد الجبری» فرد صادقی نیست و تلاش دارد تا به جرائم مالی خود که «میلیارد‌ها دلار» می‌شود، سرپوش بگذارد.

 «سعد الجبری» مشاور سابق امنیتی ولی‌عهد پیشین و وزارت کشور عربستان سعودی در سال‌های گذشته به بحرانی برای دولت ریاض و شخص «محمد بن سلمان» تبدیل شده است. او اکنون در کانادا و تحت حفاظت شدید نیروهای امنیتی این کشور قرار دارد. مأموران سعودی پس از بازداشت «محمد بن نایف» در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) پسر ۲۱ ساله و دختر ۲۰ ساله «سعد الجبری» را نیز بازداشت کردند.

«سعد الجبری» معاون «محمد بن نایف» پیش از کودتای بن سلمان در ژوئن ۲۰۱۷ بود و پست مشاور امنیت ملی وی در وزارت کشور سعودی را بر عهده داشت و گفته می‌شود، اسنادی که در دست دارد، می‌تواند برای حذف کامل بن نایف و دیگر رقبا مفید باشد و همزمان می‌تواند به شدت علیه بن سلمان به کار گرفته شود و بنابراین لزوم بازگشت وی به عربستان برای بن سلمان مسجل است. برخی رسانه‌های غربی او را «خاشقچی زنده» عربستان می‌دانند.