آمریکا 48 ساعت پیش از کودتا در سودان از آن اطلاع داشت

گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان ، ۴۸ ساعت پیش از کودتا ی روز گذشته، آمریکا یی‌ها را در جریان این امر گذاشته بود.

به نوشته «العربی الجدید»، البرهان به عنوان فرمانده نیروی مسلح سودان، به آمریکایی‌ها اعلام کرده بود که احتمال دارد نیروهایی در داخل ارتش سودان ، تصمیماتی را علیه دولت غیرنظامی این کشور اتخاذ کنند.

وب‌سایت خبری آمریکایی «اکسیوس» به نقل از منابع آگاه از نشست البرهان و «جفری فلتمن»  نماینده ویژه آمریکا در امور مربوط به شاخ آفریقا پیش از کودتا خبر داد و نوشت که البرهان در این نشست، در خصوص اختلاف میان برخی نیروهای ارتش با دولت سودان و احتمال اتخاذ تصمیماتی در این خصوص اطلاع‌رسانی کرده بود.

آمریکا 48 ساعت پیش از کودتا در سودان از آن اطلاع داشت

بر اساس این گزارش، در کمتر از ۴۸ ساعت پس از این نشست، البرهان در سراسر سودان، حالت فوق‌العاده اعلام کرد و از انحلال شورای حاکمیتی و دولت و تعلیق برخی از بندهای سند قانون اساسی خبر داد. در پی این کودتا، «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر و شماری از وزرای کابینه و شخصیت‌های سیاسی دستگیر شدند.

گفته می‌شود که فلتمن با حمدوک و البرهان به عنوان رئیس شورای حاکمیتی دیدارهایی داشته و بر حمایت واشنگتن از انتقال دموکراتیک مدنی در سودان، به عنوان بخشی از تلاش‌های کشورش برای یافتن راهی برای خروج از تنش بین ارتش و دولت، تاکید کرده است.

به نوشته اکسیوس، فلتمن پس از دیدار اخیر با البرهان، خارطوم را به مقصد دوحه ترک کرد و از آن‌جا به واشنگتن بازگشته است. وی به البرهان گفته است که واشنگتن به هرگونه اقدام برای کودتا پاسخ خواهد داد که توقف کلیه کمک‌ها و تعلیق کلیه روابط دوجانبه از جمله این پاسخ‌ها خواهد بود.

پس از کودتا، به نظر می‌رسد که موضع ایالات متحده در مورد آنچه در سودان اتفاق می‌افتد، قاطع باشد. زیرا واشنگتن اعلام کرد که «آماده است به تمام اقدامات مناسب برای پاسخگویی به کسانی که تلاش می‌کنند مانع اجرای اراده مردم سودان شوند» متوسل شود و در این راستا نیز کمک‌های مالی را قطع کرده است.

سودان در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ (۲۲ فروردین ۱۳۹۸) پس از تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی، شاهد عزل «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق سودان به دستور ارتش بود.

این کشور از ۲۱ آگوست ۲۰۱۹ (۳۰ مرداد ۱۳۹۸) وارد مرحله انتقالی شد که قرار بود به مدت ۵۳ ماه ادامه یابد و در اوایل سال ۲۰۲۴ انتخابات در این کشور برگزار شود.  اما صبح دیروز رسانه‌ها از وقوع کودتای نظامی در سودان و بازداشت  نخست‌وزیر و تعدادی دیگر از وزرای دولت انتقالی این کشور خبر دادند.

ساعاتی بعد از انتشار خبرهای اولیه درباره کودتا در سودان، رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان با اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور از انحلال شورای حاکمیتی و شورای وزیران سودان خبر داد و مدعی شد: ما تأکید می‌کنیم که نیروهای مسلح به انتقال دموکراتیک تا واگذاری قدرت به یک دولت منتخب ادامه خواهند داد.آن‌چه که در کشور در جریان است، آینده سودان را تهدید می‌کند.

در واکنش به اظهارات رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان، وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی سودان اعلام کرد که این اظهارات موید وقوع یک کودتای نظامی در کشور است. بنا بر اعلام وزارت اطلاع‌رسانی سودان، عبدالله حمدوک پس از امتناع از صدور بیانیه‌ای در حمایت از کودتای نظامی به مکانی ناشناس منتقل شده است. نیروهای نظامی سودان، حمدوک را تحت حصر خانگی قرار داده‌اند و وی را وادار کرده‌اند تا یک بیانیه‌ در حمایت از آنها صادر کند.