واکنش آمریکا به شهرک سازی‌های جدید رژیم صهیونیستی

آمریکا روز سه شنبه برای نخستین بار در سال‌های گذشته از شهرک سازی های رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و مدعی شد "قویا" مخالف ساخت و ساز‌های تازه در کرانه باختری است.

 

بر این اساس، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: "ما عمیقا نگران طرح اسرائیل برای پیش بردن هزاران واحد جدید در شهرک‌های صهیونیستی در روز چهارشنبه و همچنین مناقصه‌های منتشر شده در روز یکشنبه برای ساخت بیش از یک هزار و ۳۰۰ خانه جدید هستیم".

وی در گفتگو با خبرنگاران مدعی شد: "ما قویا مخالف گسترش شهرک‌ها هستیم که کاملا مغایر با تلاش‌ها برای کاستن از تنش‌ها و برقراری آرامش است، و به چشم انداز راه حل دو کشور لطمه می‌زند. ما همچنین طرح‌ها برای قانونی کردن عطف به ماسبق شهرک‌های غیرقانونی را غیرقابل قبول قلمداد می‌کنیم".

واکنش آمریکا به شهرک سازی‌های جدید رژیم صهیونیستی

پیشتر گروه‌های مقاومت فلسطینی به رژیم صهیونیستی درباره ادامه شهرک سازی‌ها در اراضی فلسطین و تعرض به قبرستان الیوسفیه در قدس هشدار داده و اعلام کردند در برابر این تعرضات سکوت نخواهند کرد.

این گروه‌ها از فلسطینیان ساکن کرانه باختری خواستار مقابله با دشمن صهیونیستی با همه امکانات در دسترس هستند تا دشمن بفهمد که تعرض به سرزمین و مقدسات فلسطین هزینه سنگینی برای آن دارد و این هزینه را باید با خون نظامیان و غاصبان بدهد.

گفتنی است گرچه واشنگتن بار‌ها مدعی مخالفت با شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری بوده است، اما هیچگاه تل آویو را بدین منظور تحت فشار قرار نداده است. جان مرشایمر، استاد برجسته روابط بین الملل و سردمدار رئالیسم تهاجمی در کتاب مشهور خود به نام لابی‌های اسراییلی و سیاست خارجی آمریکا که به همراه استفن والت، دیگر استاد برجسته روابط بین الملل نوشته شده است تاکید دارد لابی‌های قدرتمند صهیونیست بر مراکز تصمیم گیری آمریکا رخنه کرده اند و مانع از هر گونه رویکرد انتقادی واشنگتن از تل آویو می‌شوند. برای مثال جنگ عراق یکی از مواردی بود که اسراییل به تصمیم گیرندگان سیاسی آمریکا تحمیل کردند.