مداخله عربستان در انتخابات این کشور

نمایندگان پارلمان لبنان روز گذشته به صورت رسمی موعد برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور را تأیید کردند. درحالی که پیشتر قرار بود تا انتخابات پارلمانی در اردیبهشت ماه برگزار گردد اما نمایندگان لبنانی با جلو افتادن موعد برگزاری انتخابات به تاریخ ۷ فروردین ماه موافقت کردند. این در حالی است که برخی اعضای فراکسیون‌های مخالف تاریخ مذکور، جلسه پارلمان را ترک کردند.

درحالی که برخی طرف‌های داخلی با حمایت‌های خارجی به دنبال تأخیر در زمان برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان با هدف ایجاد خلأ قدرت در این کشور بودند، اما این توطئه ناکام ماند انتخابات پارلمانی در لبنان هر ۴ سال یک بار برگزار می‌شود اما انتخابات پیشین، برای نخستین بار بعد از ۹ سال و در پی یک تأخیر ۵ ساله در ۸ می ۲۰۱۸ (۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷) برگزار شد.

علیرغم اینکه برخی طرف‌های داخلی با حمایت‌های خارجی با هدف ایجاد خلأ قدرت در لبنان تلاش می‌کردند تا انتخابات پیش روی نیز با تأخیر بسیار زیاد برگزار شود، اما نمایندگان پارلمان در مقابل این توطئه ایستادند و تاریخ برگزاری انتخابات را مشخص کردند.

بر اساس آنچه که گفته شد، در حال حاضر قریب به ۵ ماه تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان باقی مانده است، برخی طرف‌های خارجی مداخله جویی های خود در این انتخابات را کلید زده اند. از جمله این طرف‌ها می‌توان به عربستان سعودی اشاره کرد که همچون ادوار گذشته تمام تلاش خود را به کار بسته است تا مهرهای دست نشانده خود در لبنان را در سطوح مختلف سیاسی این کشور حاکم سازد.

به نظر می‌رسد که سعودی‌ها خیلی زود به نقش آفرینی در صحنه انتخاباتی لبنان پرداخته اند. در همین راستا، منابع آگاه اعلام کرده اند که «ولید البخاری» سفیر عربستان سعودی در لبنان اخیراً با برخی از فرزندان عشایر عربی در این کشور در محل اقامت خود دیدار کرده و از آنها خواسته است که از نامزدهای وابسته به حزب «القوات اللبنانیه» به ریاست «سمیر جعجع» حمایت کنند.

مداخله عربستان در انتخابات این کشور

ولید البخاری در دیدار با فرزندان عشایر عربی لبنان تاکید کرد که «سمیر جعجع» اولین هم‌پیمان عربستان سعودی در لبنان است و ریاض در انتخابات پارلمانی این کشور از او حمایت خواهد کرد. این در حالی است که سفیر عربستان در جریان دیدار مذکور اشاره‌ای به موضع کشورش در قبال جریان «المستقبل» به ریاست «سعد حریری» نخست وزیر پیشین لبنان در انتخابات آینده این کشور نکرده است.

همانطور که کاملاً واضح به نظر می‌رسد، سعودی‌ها در جریان مداخله جویی های خود در انتخابات پارلمانی لبنان، حمایت از سمیر جعجع را در دستور کار خود قرار داده اند؛ فردی که اخیراً با فتنه‌انگیزی در منطقه «الطیونه» بیروت تلاش کرد تا لبنان را وارد تونل تاریک جنگ داخلی کند. واقعیت این است که سلسله حمایت‌های عربستان سعودی از جعجع و حزب متبوع او یعنی «القوات اللبنانیه» بر هیچکس پنهان نیست.

عربستان سعودی حمایت از سمیر جعجع در انتخابات لبنان را در دستور کار قرار داده است تا بتواند پروژه فتنه انگیزی خود در این کشور را تکمیل کند در همین ارتباط، «شیخ نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان طی روزهای گذشته از روابط و مناسبات میان عربستان سعودی و حزب القوات اللبنانیه به ریاست سمیر جعجع پرده برداشت. این عضو شورای مرکزی حزب الله در این خصوص تصریح کرد: «حزب القوات اللبنانیه از عربستان سعودی پول و سلاح دریافت می‌کند. در واقع، سعودی‌ها پول و سلاح در اختیار نیروهای جعجع قرار می‌دهند تا آنها حزب الله را هدف قرار دهند».

بر اساس آنچه که گفته شد، کاملاً طبیعی است که عربستان سعودی در جریان مداخله جویی های خود در امور لبنان، از حزب سمیر جعجع در انتخابات پارلمانی این کشور حمایت به عمل آورد. یکی از اهداف اصلی و اساسی این حمایت، فراهم کردن زمینه برای ایجاد فتنه داخلی در لبنان است.

سعودی‌ها از یک سوی نسبت به سرسپردگی سمیر جعجع به خود آگاه هستند و از سوی دیگر به خوبی می‌دانند که القوات اللبنانیه از ابزار، امکانات و تسلیحات کافی برای فتنه انگیزی در لبنان برخوردار است. از همین روی، مقامات ریاض حساب ویژه ای روی جعجع و حزب متبوعش باز کرده اند. مقامات سعودی معتقدند که پیروزی القوات اللبنانیه در انتخابات پارلمانی می‌تواند به آنها در پیشبرد اهدافشان در لبنان کمک شایانی کند.

هدف دیگر عربستان سعودی از حمایت از سمیر جعجع و حزب القوات اللبنانیه در انتخابات پارلمانی لبنان، ایجاد یک قطب جدید برای رویارویی و مقابله با حزب الله لبنان است. در واقع، مقامات عربستان سعودی قصد دارند علاوه بر حمایت‌های مالی و تسلیحاتی خود از القوات اللبنانیه، در عرصه دیپلماتیک نیز پشتوانه‌ای را برای این گروه ایجاد کنند. آنها پیروزی القوات اللبنانیه در انتخابات پارلمانی لبنان را بزرگترین پشتوانه برای این گروه در عرصه دیپلماتیک قلمداد می‌کنند.

مقامات سعودی معتقدند که افزایش نفوذ سیاسی «القوات اللبنانیه» به کاهش نقش آفرینی حزب الله در لبنان می‌انجامد؛ این درحالی است که آنها پایگاه مردمی و اجتماعی وسیع حزب الله را نادیده انگاشته اند مقامات ریاض بر این باورند که هرچقدر نفوذ سیاسی القوات اللبنانیه و سمیر جعجع در لبنان افزایش یابد، به تبع آن از نفوذ سیاسی حزب الله لبنان کاسته می‌شود. البته آنچه که ریاض از آن غافل شده است، پایگاه اجتماعی و مردمی حزب الله است؛ پایگاهی که به هیچ وجه قابل قیاس با پایگاه اجتماعی جعجع و القوات اللبنانیه نیست. حزب الله یک حزب مردمی است و در طول سالهای گذشته همواره مورد حمایت مردم این کشور بوده است.

به عنوان نمونه، می‌توان به انتخابات پارلمانی پیشین اشاره کرد که نامزدهای حزب الله لبنان و دیگر جریان‌های همپیمان این گروه مقاومتی توانستند آرا قابل توجهی از مردم لبنان را به خود اختصاص دهند. بنابراین، سعودی‌ها برای ایجاد یک قطب سیاسی و نظامی جدید به منظور مقابله با حزب الله لبنان مسیر بسیار سختی را در پیش دارند.

به هر حال، آنچه که واضح به نظر می‌رسد، این است که عربستان سعودی به هیچ وجه نمی‌خواهد اتفاقات ۴ سال پیش در انتخابات پارلمانی لبنان تکرار شده و نمایندگان حزب الله و جریان‌های متحد آن با کسب آرا بالا، اغلب کرسی‌های پارلمانی را از آن خود کنند. از همین روی، ریاض تصمیم گرفته است تا از سمیر جعجع و حزب متبوع او حمایت به عمل آورد تا شاید با این حربه بتواند قدرت روزافزون حزب الله در عرصه‌های سیاسی و نظامی را مهار سازد.