برگزاری رزمایش ویژه تانک‌های جمهوری آذربایجان

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز شنبه از برگزاری رزمایشی با مشارکت تانک‌های این کشور خبر داد.

به گزارش «ترند نیوز» به نقل از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، یگان‌های تانک نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان تمرینات شلیک ویژه رزمی را بر اساس برنامه از قبل ریخته شده در سال ۲۰۲۱ برگزار کردند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان بدون اشاره به جزئیات بیشتر و محل برگزاری این رزمایش اعلام کرد که خدمه تانک‌ها در این رزمایش مهارت‌های کنترل تانک‌ها  را بهبود بخشیده و تمرینات شلیک به اهداف مورد نظر را انجام می‌دهند.

برگزاری رزمایش ویژه تانک‌های جمهوری آذربایجان

این وزارتخانه اعلام کرده است که در این رزمایش از مهمات واقعی استفاده می‌شود. ارتش  جمهوری اذربایجان به تانک‌های «تی-۷۲» و «تی-۹۰» مجهز است. رژیم صهیونیستی در راستای کمک‌های نظامی به باکو تانک‌های تی-۷۲ این کشور را ارتقا داده است. این کشور در مجموع از توان زرهی قابل قبولی برخوردار است.

جمهوری آذربایجان چندی قبل رزمایش  بزرگی را در منطقه راهبردی لاچین برگزار کرد.  وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که این رزمایش زمینی و هوایی بزرگ با استفاده گسترده از وسایل ارتباطی و به کارگیری انواع تجهیزات نظامی برگزار شد. 

برخی رسانه‌های این کشور از استقرار انواع ادوات نظامی سنگین و نیمه سنگین از جمله تانک و یگان‌های توپخانه در این رزمایش خبر دادند.  وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرد که هدف اصلی این رزمایش ارتقای مهارت پرسنل یگان زرهی و پدافندی در مدیریت سامانه‌های موشکی‌های ضدهوایی و افزایش توان رزمی آنها بود. به گفته وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، در طول این رزمایش خدمه رزمی استانداردهای استقرار سیستم موشکی ضدهوایی «اوسا» را تمرین کرده  و با دشمن فرضی که مرکب از انواع  پهپادها و جنگنده‌های نظامی بود درگیر شدند.

طی روزهای گذشته جمهوری اسلامی ایران با محوریت نیروی زمینی ارتش رزمایشی را در شمالغرب کشور به مرحله اجرا گذاشت که محل برگزاری آن در مرزهای کشور با جمهوری آذربایجان و ارمنستان و همچنین زمان برگزاری آن به دلیل شرایط خاص حاکم بر این منطقه بود. این رزمایش «فاتحان خیبر» نام داشت.

در روزهای گذشته هزینه‌های نظامی وامنیتی جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴.۵ میلیارد دلار در اعلام شد. بر اساس پیش بینی‌های رسمی، درآمدهای بودجه دولتی  جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۲ به حدود ۲۶.۸۲ میلیارد منات (واحد پول این کشور) خواهد رسید که در مقایسه با سال ۲۰۲۱ افزایش ۵.۴ درصدی را نشان می‌دهد. قرار است ۴.۵ میلیارد دلار به هزینه‌های نظامی جمهوری آذربایجان اختصاص یابد.

جمهوری آذربایجان یکی از بزرگ ترین وارد کنندگان تجهیزات نظامی جهان به شمار می آید که اخیر خرید های تسلیحاتی این کشور شتاب معنا داری پیدا کرده است.