پایان میراث ترامپ در جنگ تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا

تعرفه‌های صادرات فولاد و آلومینیوم آمریکا در زمان دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ به شدت افزایش یافته بود؛ اقدامی که موجب شد کشور‌های اروپایی نیز در واکنشی تلافی جویانه برخی تعرفه‌ها را در روابط تجاری خود با واشنگتن افزایش دهند.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: طبق توافق به دست آمده تعرفه ۲۵ درصدی بخش فولاد آمریکا و ۱۰ درصدی آلومینیوم طبق روال قبل باقی ب ماند، اما در مقابل واشنگتن مصمم شده حجم محدودی از فلزات اتحادیه اروپا را بدون تعرفه وارد آمریکا کند.

کارشناسان معتقدند این اقدام می‌تواند گامی رو به جلو برای کاهش تنش‌های سیاسی و تجاری میان آمریکا و اروپا باشد. مقامات آمریکا و اروپا همچنین امیدوارند پس از این مرحله بتوانند طی مذاکرات و توافقات تجاری به مازاد ظرفیت فولاد و آلومینیوم جهان که عمدتاً در چین است دسترسی پیدا کنند.

پایان میراث ترامپ در جنگ تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا

والدیس دامبروسکیس، رییس بازرگانی اتحادیه اروپا ضمن تایید این خبر در توئیتر خود نوشت: ما با شرکای آمریکایی خود توافق کردیم تا اختلافات را بر سر تعرفه واردات و صادرات فولاد و آلومینیوم کنار بگذاریم و زمینه را برای تجارت جهانی گسترده در آینده آماده کنیم.

قرار است این توافق میان آمریکا و اروپا امروز به طور رسمی در نشست اعضای گروه ۲۰ اعلام شود. با این حال، آمریکا در ضمن این توافق حجم فولاد معاف از تعرفه‌های کمرگی که مجاز به ورود به کشور از طریق کشور‌های اروپایی است را مشخص نکرده است.

منابع خبری می‌گویند حجم سالانه بالای ۳.۳ میلیون تن واردات فولاد از اروپا به آمریکا شامل تعرفه‌های گمرکی خواهد شد. اروپا پیش از اعمال تعرفه‌های گمرکی سنگین در زمان دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا سالانه بیش از ۵ میلیون تن فولاد به ایالات متحده صادر می‌کرد.