پاپ فرانسیس به هند سفر می کند

حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت هند یعنی ۱.۵ درصد از جمعیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیونی این کشور  مسیحی کاتولیک می باشند.

آخرین دیدار رهبر واتیکان از هند به پاپ « جان پل دوم » و سفرش به دهلی نو در سال ۱۹۹۹ بازمی گردد. در سال ۲۰۰۰ نیز « شری آتال بیهاری واج پایی » نخست وزیر وقت هند از واتیکان دیدار کرد و آخرین ملاقات نخست وزیری از هند با پاپ « جان پل دوم » در واتیکان صورت گرفت. 

در سال ۲۰۱۶ « پاپ فرانسیس » با اطمینان گفت در کنار سفر به بنگلادش به هند نیز می رود اما رهبران کلیسای کاتولیک هند موفق نشدند « نارندرا مودی » نخست وزیر هند را در آن زمان برای سفر پاپ به کشورشان متقاعد کنند تا از وی دعوت رسمی به عمل آورد.

موافقت پاپ فرانسیس برای دیدار از هند

مقامات کلیسای هند می گویند، در سال ۲۰۱۷ دولت هند اعلام کرد مشکلاتی در برنامه ریزی برای دیدار پاپ بوجود آمده است. همان سال پاپ فرانسیس به میانمار و بنگلادش سفر کرد. 

بدین ترتیب روز گذشته نارندرا مودی در توئیتی رسمی اعلام کرد: « با پاپ فرانسیس جلسه دوستانه ای داشتم و فرصت گفت و گو درباره مسائل گوناگونی پیدا کردیم. همچنین از وی دعوت کردم تا به هند بیاید. » 

وزارت امور خارجه هند نیز اعلام کرد، دعوتنامه برای پاپ ارسال شده تا در زودترین زمان ممکن به هند سفر کند. این دعوت از سوی وی نیز مورد قبول قرار گرفته است. این وزارت خانه همچنین تصریح کرد، نارندرا مودی و پاپ درباره مسائلی از قبیل همه گیری ویروس کرونا و تغییرات اقلیمی به گفت و گو پرداختند. 

با این وجود بیانیه « واتیکان » جزئیاتی درباره جلسه پاپ و مودی منتشر نکرده است. جلسه ای که پس از ۲ دهه صورت گرفته است. 

نارندرا مودی نخست وزیر هند برای شرکت در اجلاس کشورهای گروه ۲۰ ( G۲۰ ) در رم پایتخت ایتالیا به سر می برد.