بین اوکراین و روسیه جنگی رخ می دهد؟

« سرگئی لاوروف » وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت، اوکراین قصد دارد با اقداماتی تحریک‌آمیز، آتش جنگ را شعله‌ور کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لاوروف در مصاحبه‌ای گفت: «تشدید تنش کاملاً مشهود است. تلاش‌هایی برای ایجاد شرایط تحریک‌آمیز صورت می‌گیر تا به نحوی شبه‌نظامیان و احتمالاً روسیه را به یک نوعی از استفاده از نیروی نظامی درگیر کنند».

بین اوکراین و روسیه جنگی رخ می دهد؟

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه اخیراً  به تحویل پهپادهای «بیرق‌دار» ترکیه به اوکراین واکنش نشان داد و گفت این اقدام عواقبی منفی به‌همراه داشته و به بی‌ثباتی بیشتر در وضعیت منطقه منجر خواهد شد.

ارتش اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد توانسته پرتاب موشک از پهپاد بیرق‌دار خریداری شده از ترکیه را با موفقیت انجام دهد و تجهیزات توپخانه‌ای دشمن را نابود کند.

این آزمایش در منطقه تحت منازعه «دونباس» انجام شده که در آن استقلال‌طلبان تحت حمایت روسیه و نیروهای ارتش اوکراین درگیری‌های پراکنده‌ای دارند.

چندی پیش «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین به سوالی درباره احتمال وقوع جنگ تمام عیار میان اوکراین و روسیه پاسخ داد: «فکر می‌کنم محتمل باشد». او با این حال وقوع چنین جنگی را «اشتباهی بزرگ» توصیف کرد.

دولت آمریکا به بهانه به افزایش فعالیت‌های نظامی روسیه و تقویت قدرت تدافعی و رزمی اوکراین، اعلام کرده که کمک ۶۰ میلیون دلاری به این کشور ارائه می‌دهد.  یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت که این کمک‌ها شامل سامانه‌های ضد خودروی زرهی «جاولین» و دیگر سامانه‌های تدافعی و رزمی خواهد بود.

ایالات متحده بعد از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و وقوع درگیری‌ها در منطقه خودمختار «دونباس» در شرق اوکراین، به بزرگترین تأمین‌کننده تسلیحات و تجهیزات نظامی برای کی‌یف تبدیل شده است.