به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "لئون پانتا" وزیر دفاع آمریکا به منظور بازدید از پایگاه سابق دریایی و هوایی آمریکا در خلیج "کام رانه"ویتنام وارد این کشور شد.

بنا بر این گزارش، این نخستین بار است که پس از پایان جنگ ویتنام تا کنون یکی از مقامات عالیرتبه دولت آمریکا به ویتنام سفر می‌کند.

وزیر دفاع آمریکا در سفر خود به ویتنام در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: امیدوارم که بتوانم تلاش‌ها با ویتنام برای شناسایی و انتقال اجساد نظامیان آمریکایی مفقود شده در دوران جنگ ویتنام را قوت بخشم.

بنا بر آمار منتشر شده توسط وزارت دفاع آمریکا، در حال حاضر دست کم یکهزار و ۲۰۰ نظامی مفقود الاثر وجود دارند که در جنگ ویتنام خدمت می‌کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، پانتا در این سفر از یک ناو نظامی باری آمریکایی که در حال حاضر تحت فرماندهی نیروی دریایی این کشور برای نقل و انتقال تسلیحات در منطقه آسیا اقیانوسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیز بازدید خواهد کرد.

پیشتر اعلام شده بود: ‌ پانتا قرار است برای شرکت در یک نشست امنیتی عازم کشورهای " ویتنام "، ‌ " هند " و " سنگاپور " شود.

سفر وزیر دفاع آمریکا به ویتنام در شرایطی صورت گرفته است که با وجود جنایات ضدبشری که ارتش آمریکا چندین دهه پیش در ویتنام مرتکب شد و آثار آن نیز هنوز پس از گذشته چندین دهه همچنان پابرجا است، رئیس جمهوری آمریکا چند روز پیش در مراسم یادبود این جنگ در واشنگتن اعلام کرد که نظامیان آمریکایی حاضر در این جنگ به خوبی مورد تقدیر قرار نگرفته‌اند.

جنایات ارتش آمریکا در جنگ ویتنام علیه مردم این کشور بر هیچ کس پوشیده نیست و در همان زمان نیز به دلیل افشای تنها بخش کوچکی از این جنایات و تغییر افکار عمومی مردم آمریکا درباره ماهیت این جنگ، مقامات وقت آمریکا مجبور به عقب نشینی از این کشور شدند.

ارتش آمریکا بین سال های ۱۹۶۱ تا سال ۱۹۷۱، به وسیله هواپیماهای ترابری صدها تن مواد شیمیایی را بر فراز جنگل های انبوه ویتنام فرو ریخت. هدف اصلی از این کار ازبین بردن پوشش گیاهی‎ای بود که دشمن می توانست در آن پنهان شود و همچنین نابود کردن محصولات غذائی‎ای که باعثگرسنگی اهالی و رزمندگان می شد.

اما این ماده شیمیایی نارنجی رنگ هنوزهم با وجود گذشته چندین دهه موجب مرگ، صدمات بسیار وخیم، نقص عضو مادرزادی از جمله معلولیت های بدنی یا ذهنی، وجود عضو یا اندام اضافی یا کمبود عضو، ضایعات عصبی بازگشت ناپذیر و غیره میگردد. صلیب سرخ ویتنام شمار قربانیان را یک میلیون نفر برآورد می کند.