آمریکا، روسیه را تحریک کرد!

مأموران فدرال آمریکا روز پنجشنبه یک تحلیلگر روس را که شواهدی ادعایی از مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا ارائه کرده بود، بازداشت کردند.

به نوشته روزنامه « نیویورک تایمز » به نقل از افراد مطلع، بازداشت این تحلیلگر روس به اسم «ایگور دانچنکو»، در راستای تحقیقات «جان دورهام» بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا انجام گرفته است که مسئولیت رسیدگی به صحت ادعای مداخله روسیه را بر عهده دارد.

این روزنامه نوشت، دانچنکو محقق اصلی در پرونده‌ای است که «کریستوفر استیل» عضو سابق سازمان جاسوسی خارجی انگلیس (MI6) به سفارش مقامات حزب دموکرات آمریکا تشکیل داده بود.

آمریکا، روسیه را تحریک کرد!

پرونده ادعای مداخله روسیه در پیروزی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا تحقیقات گسترده‌ای به رهبری «رابرت مولر» را در پی داشت اما در نهایت شواهد محکمی برای آن پیدا نشد.

اکنون تحقیقاتی درباره دروغ‌پراکنی و ارائه شواهد نادرست به اف‌بی‌آی به راه افتاده و در همین راستا دورهام ماه گذشته برای یک شرکت حقوقی نزدیک به «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۱۶، احضاریه صادر کرد.

کمپین «هیلاری کلینتون» رقیب وقت ترامپ و کمیته ملی حزب دموکرات در سال ۲۰۱۶ جزو مراجعه‌کنندگان به شرکتی حقوقی بودند که یک شرکت تحقیقاتی را مأمور کرده بود تا پرونده کریستوفر استیل جاسوس سابق انگلیسی را بررسی کند. استیل در آن زمان مدعی شده بود ترامپ تحت تأثیر روس‌ها قرار گرفته است.

ترامپ در واکنش به اظهارات استیل در پیامی توئیتری نوشته بود: «این مرد باید مسترد شده، محاکمه شود و به زندان انداخته شود. یک دروغگوی بیمار که از هیلاری [کلینتون] کلاهبردار و کمیته ملی دموکرات‌ها پول گرفته است».

استیل اوایل آبان امسال در مصاحبه‌ای گفته است در آن زمان با «گلن سیمپسون» خبرنگار سابق که یک شرکت اطلاعاتی را اداره می‌کند آشنا شد و پذیرفت با استفاده از شبکه جاسوسی خود در روسیه درباره مداخله این کشور در انتخابات آمریکا اطلاعات جمع‌آوری کند.

وی همچنان مدعی است این عملیات مداخله، با دستور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و برای ممانعت از پیروزی «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات و فراتر از آن، تبانی مسکو با ترامپ اجرا شد.