هشدار «سیا» درباره حضور نظامی روسیه در مرز اوکراین

سفر دو روزه «ویلیام برنز» رئیس سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) به روسیه، هفته پیش انجام شد اما گمانه زنی درباره اهداف آن همچنان ادامه دارد تا آنجا که «سی ان ان» در ادعایی جدید می گوید که برنز به مسکو رفت تا به روس ها بگوید که واشنگتن تقویت حضور نظامی آنها در مرز اوکراین را به دقت رصد می کند!

سی ان ان همچنین مدعی شد که برنز به روسیه درباره هرگونه اقدام تهاجمی علیه اوکراین هشدار داده است.

ادعای سی ان ان درباره ماهیت سفر رئیس سیا به مسکو در حالی است که به روایت خبرگزاری اسپوتنیک، حتی وزارت دفاع اوکراین هم می گوید که هیچ گزارشی مبنی بر افزایش حضور نظامی روسیه در منطقه مرزی مشترک دریافت نکرده است. شورای دفاعی و امنیت ملی اوکراین هم گزارش ها درباره افزایش فعالیت های نظامی روسیه در منطقه مرزی را رد کرده بود.

هشدار «سیا» درباره حضور نظامی روسیه در مرز اوکراین

از سوی دیگر، سفارت روسیه در آمریکا می گوید که از نگرانی وزارت امور خارجه و وزارت دفاع ایالات متحده در مورد جابجایی نظامیان روسی در داخل مرزهای ملی این کشور متحیر و متعجب است.

این سفارت خانه در پیامی که در همین رابطه در توئیتر منتشر کرد، نوشت: ما از نگرانی مطرح شده توسط دفاتر مطبوعاتی وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا درباره فعالیت نیروهای نظامی مان در قلمروی ملی داخل مرزهای روسیه، متحیر و متعجب هستیم. خود را در آینه بنگرید. این ارتش آمریکا است که غیر مسئولانه در سراسر جهان پرسه می زند و هرج و مرج را پشت سر خود به جای می گذارد.

البته، پیشتر هم سه منبع مطلع به رویترز گفته بودند که در جریان سفر برنز به مسکو، او درباره حملات سایبری با مقامات ارشد روسیه گفتگو کرده است.

پیشتر، اف بی آی، آژانس امنیت ملی آمریکا و برخی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی دیگر در این کشور به صراحت روسیه را مسئول حمله هکری به شرکت سولارویندز اعلام کرده بودند. دولت بایدن هم از اختصاص بودجه‌ای ۹ میلیارد دلاری به ارتقای امنیت سایبری پس از هک شرکت سولارویندز خبر داده بود.

از سوی دیگر، سی ان ان می گوید که برنز در جریان سفر به مسکو، از اینکه روسیه بخواهد از صادرات انرژی به عنوان ابزار فشار علیه اوکراین یا دیگر کشورهای اروپایی استفاده کند؛ ابراز نگرانی کرده بود.

این درحالی است که از زمان آغاز بحران انرژی در اروپا همزمان با شدت گرفتن فصل سرما، روسیه همواره بر تعهد خود به تأمین انرژی مورد نیاز قاره سبز، تاکید کرده است.