بحران غذایی در کمین ۲۳ میلیون شهروند افغان

 فرحان حق معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل افزود: برای کمک به ۱۱ میلیون نفر در افغانستان ، این کشور به کمک مالی ۶۰۶ میلیون دلاری نیاز دارد که تاکنون ۵۴ درصد آن تامین شده است.

وی تصریح کرد: گزارش ها همچنان حاکی از درگیری های پراکنده در سراسر افغانستان و کشته و زخمی شدن غیرنظامیان  در این کشور است.

افغانستان از ماه اوت گذشته تاکنون و با به قدرت رسیدن گروه طالبان در شرایط بحرانی به سر می برد. بحران غذا نیز با توجه به شرایط بد اقلیمی در این کشور از قبل وخیم تر شده است.

بحران غذایی در کمین ۲۳ میلیون شهروند افغان

مقام های سازمان ملل می گویند که این سازمان نمی تواند پول نقد و منابع مالی لازم را برای انتقال کمک های انسان دوستانه به میلیون ها نفر از مردم افغانستان که با گرسنگی مواجه اند، تهیه کند ولی تلاش دارد گزینه های دیگری را برای ایجاد ثبات در اقتصاد در آستانه فروپاشیدگی افغانستان پیدا کند.

همزمان سازمان های وابسته به سازمان ملل برای مقابله با بحران نقدینگی در افغانستان تلاش می کنند  مقادیر هنگفتی از دلارهای این کشور را وارد افغانستان کنند. انتقال دلار به افغانستان از زمان به قدرت رسیدن طالبان متوقف شده است و به گفته مقام سازمان ملل، اگر کشورها و نهادهای مالی بین المللی اقدامی در این زمینه انجام ندهند، سازمان ملل باید این خلا را پُر کند.

"آنتونی گوترش" دبیر کل سازمان ملل متحد از صندوق بین المللی پول خواسته است تا درباره معافیت از تحریم ها یا سازوکارهای دیگری برای به دست آوردن پول لازم برای کمک به افغانستان توافق کند. صندوق بین المللی پول مانع دسترسی طالبان به حدود ۴۴۰ میلیون دلار از ذخایر اضطراری جدید شده است و این در حالیست که ۱۰ میلیارد دلار از دارایی بانک مرکزی افغانستان در خارج و در آمریکا مسدود شده است. وزارت خزانه داری آمریکا گفته است که برنامه ای برای آزادسازی این پول ها ندارد.

سازمان ملل  تاکنون بارها هشدار داده که اقتصاد افغانستان در آستانه فروپاشی بوده و ممکن است بیش از پیش به بحران پناهجویان افغان دامن بزند.

"الن مک گرورتی" رئیس برنامه جهانی غذا در افغانستان هشدار داده که حدود ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار افغانی تنها یک گام با گرسنگی فاصله دارند و سونامی فقر، رنج و گرسنگی باورنکردنی در این کشور از کنترل خارج خواهد شد.

انتقاد از تداوم دستگیری ها در سودان

فرحان حق همچنین بازداشت اعضای شورای مرکزی نیروهای آزادی و تغییر در سودان توسط ارتش این کشور را محکوم کرد و گفت  گزارش شده است سه تن از اعضای این شورا در نزدیکی مقر نمایندگی سازمان ملل در خارطوم بعد از ظهر دیروز دستگیر شدند.

وی افزود که به گفته نمایندگی سازمان ملل در سودان، این دستگیری ها نقش سازمان ملل در این کشور را تضعیف می کند.

فرحان حق اظهار داشت: نمایندگی  سازمان ملل از رهبری نظامی سودان می‌خواهد که دستگیری سیاستمداران و فعالان را متوقف کند و از نقض بیشتر حقوق بشر دست بردارد.این دستگیری ها تأثیر آزادی روز گذشته چهار تن از وزرای دولت سودان را بی اثر می کند.

آغاز ماموریت معاون دبیر کل سازمان ملل در اتیوپی

معاون سخنگوی سازمان ملل با اشاره به اینکه مارتین گریفیس معاون دبیرکل سازمان ملل  در امور بشردوستانه امروز جمعه ماموریت خود در اتیوپی را آغاز کرده است، گفت که درگیری، خشکسالی، سیل، شیوع بیماری و هجوم ملخ‌های صحرایی همچنان مهمترین مسائل و نیازهای بشردوستانه در اتیوپی هستند.

وی افزود: در این کشور باید به حدود ۲۰ میلیون نفر از جمله هفت میلیون نفر که مستقیماً تحت تأثیر درگیری در شمال اتیوپی قرار دارند، کمک های بشردوستانه ارائه شود.

این مقام سازمان ملل اظهار داشت: اتیوپی ۱.۳ میلیارد دلار کمک مالی نیاز دارد که تاکنون ۶۰۶ میلیون دلار آن تامین شده است.

انتخاب عضو جدید دادگاه بین المللی لاهه

فرحان حق همچنین اعلام کرد شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل امروز جمعه "هیلاری چالرزورت" از استرالیا را به عنوان عضو جدید دادگاه بین المللی لاهه انتخاب کردند.