هشدار به بوریس جانسون درباره نخست‌وزیر سابق شدن

اخیرا بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس بعد از انصراف از برنامه اش برای حمایت از قانونگذار محافظه کار مذکور در پارلمان این کشور، مجبور به عقبگرد از موضعش در قبال این مناقشه شد.

جان میجر که در سالهای ۱۹۹۰-۱۹۹۷ نخست وزیر انگلیس بود، گفت حزب او وجهه پارلمان انگلیس را خدشه دار کرد. این نخست وزیر اسبق انگلیس که دولت خودش هم متهم به فساد شد، بیان داشت که رای دادن به جانسون در انتخابات بعدی انگلیس برای او مشکل ساز خواهد شد.

او در مصاحبه با بی.بی.سی تصریح کرد: فکر می کنم نحوه مدیریت این مناقشه توسط دولت انگلیس شرم آور، غلط و دون شان این دولت یا در حقیقت هر دولتی است.

هشدار به بوریس جانسون درباره نخست‌وزیر سابق شدن

او خاطر نشان کرد: آنها با رفتارشان انگار دارند می گویند، حالا ما ارباب هستیم. آنها از جوانب دیگر هم رفتارشان آنقدر بد بود که شاید در بردارنده فساد سیاسی باشد.

یک سخنگوی جانسون اظهار کرد، پول گرفتن برای لابی گری کاری غلط است و مقامهای منتخب باید به قوانین پایبند باشند.

این مناقشه قواعد اخلاقی بوریس جانسون را زیر سوال برده است. او درگیر اتهامات دیگری از جمله برنامه ریزی کردن برای جذب محرمانه کمکهای اهداکنندگان به حزب محافظه کار به منظور صرف آنها برای نوسازی اقامتگاه نخست وزیری اش شده است. جانسون در قبال آن مناقشه نیز گفته که دولتش در ارتباط با آن برنامه نوسازی از قوانین پیروی کرده است.

میجر که حامی کمپین باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا و منتقد مدیریت جانسون در قبال بریگزیت بوده،‌ گفت که رفتار جانسون می تواند در آینده به حزب آنها صدمه بزند.

او اظهار داشت: آنها قولشان را در موقعیتهای زیادی زیر پا گذاشتند. من در تمام طول زندگی ام یک محافظه کار بوده ام و چنانچه من در خصوص نحوه رفتار دولت نگران باشم پس بسیاری از مردم هم همین نگرانی را دارند.

میجر خاطر نشان کرد، جانسون در صورت عمل به تهدیدش در استفاده از اختیارات اضطراری برای معلق ساختن بخشهایی از پروتکل ایرلند شمالی، یکی از بخشهای مورد مناقشه توافق بریگزیت با اتحادیه اروپا، "حماقتی عظیم" را به نمایش خواهد گذاشت.

همچنین به گزارش پرس اسوسیشن، توبیاس الوود، وزیر دفاع اسبق انگلیس نیز در مطلبی به بوریس جانسون هشدار داد، در صورتی که پارلمان را در خدمت خودش بداند، با خطر تبدیل شدن به "اشغالگر سابق" دفتر نخست وزیری مواجه است.

الوود نوشت، این زمان پرچالش مردم را بر آن داشت که به دولت نسبت به ارائه "رهبری، کشورداری و بینش" چشمداشت داشته باشند.

توبیاس الوود خاطر نشان کرد یک نخست وزیر که پارلمان را در خدمت خودش بداند به هیچ یک از اینها دست پیدا نخواهد کرد و در انتها از او نه به عنوان یک شخصیت تاثیرگذار بلکه به عنوان یک اشغالگر سابق دفتر نخست وزیری یاد خواهد شد.

این چهره ارشد حزب محافظه کار انگلیس که در پی جانشین شدن جانسون در نخست وزیری انگلیس به جای ترزا می در ژوئیه ۲۰۱۹ دولت را ترک کرد، اظهار کرد: از این مناقشه باید به عنوان فرصتی برای فشردن دکمه شروع مجدد برای کلیت روابط دولت و پارلمان انگلیس و سپس گردهمایی مجدد استفاده کرد. خشمی واقعی در میان نیروها وجود دارد.