تکاپوی کاخ‌سفید برای کاهش تنش با الیزه

 تارنمای هیل نوشت: برنامه های سفر پنج روزه هریس به پاریس شامل دیدار با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز خواهد بود.

این سفر بر تلاش های گسترده تر کاخ سفید برای ثابت کردن تعهد آمریکا به فرانسه به دنبال تنش در روابط دو کشور در ماه سپتامبر (شهریور) تاکید دارد.

این سومین دیدار رسمی مقام عالی رتبه دولت بایدن با رئیس جمهوری فرانسه در دو ماه گذشته است.

تکاپوی کاخ‌سفید برای کاهش تنش با الیزه

این همچنین سومین سفر خارجی هریس به عنوان معاون رئیس جمهوری آمریکا است که همچنین فرصتی برای او جهت کمک به شفافیت بیشتر برنامه های سیاست خارجی اش است. وی در مجمع صلح پاریس و کنفرانس بین المللی درباره مسائل لیبی شرکت خواهد کرد که انتظار می رود با حدود بیست و چهار رهبر جهان مواجه شود.

انتظار می رود دیدار هریس با مکرون بیش از همه مورد توجه باشد. همین هفته پیش، بایدن دردیدار با مکرون در رم گفت وی در مدیریت معاهده زیردریایی ها با سوخت هسته ای با استرالیا «ناشیانه» عمل کرده است.

هریس تاکنون ماموریت هایی را برای دولت بایدن درباره چندین موضوع سیاسی دشوار از جمله بحث های مهاجرتی و حق رای دادن انجام داده است و از مکزیک و گواتمالا در ژوئن گذشته و سنگاپور و ویتنام در آگوست گذشته رسما دیدار کرده است.

دولت بایدن تلاش کرده ائتلافات گذشته با کشورهای هم پیمان آمریکا را احیا کرده و چالش های جهانی را رفع  کند و عبارت «آمریکا به عرصه جهانی بازگشته» را در دستور کار سیاست خارجی اش قرار داده است اما خروج مفتضحانه دولت او از افغانستان و جنجال با فرانسه در موضوع پیمان زیردریایی، دستور سیاسی  وی را محک زد تا جایی که یک دیپلمات فرانسوی وی را با دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا مقایسه کرد.

انتظار می رود هریس و مکرون درباره مجموعه ای از مسائل از جمله امنیت هند اقیانوس آرام، بهداشت جهانی، امنیت و بهداشت اروپا مذاکره کنند.

دیدار هریس با مکرون قرار است در روز چهارشنبه انجام شود. وی سپس در بازدید از یک مرکز تحقیقاتی بیومدیکال در پاریس با دانشمندان آمریکایی و فرانسوی که درباره ویروس کرونا تحقیق می کنند، دیدار خواهد کرد.

هریس همچنین در مراسم افتتاحیه مجمع صلح پاریس که در سال ۲۰۱۸ تاسیس شده سخنرانی خواهد کرد. محور سخنرانی او، ضرورت مقابله با نابرابری خواهد بود.

شماری از رهبران جهان از جمله آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا در کنفرانس لیبی شرکت خواهند کرد. هنوز معلوم نیست که آیا هریس در این سفر حامل پیام ویژه ای خواهد بود یا نه و یا سطح تعاملات او با دیگر رهبران جهانی تا چه اندازه خواهد بود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است که این سفر بر مبنای متقاعد کردن کشورها برای حل مشکلات جهانی با حضور آمریکا خواهد بود.