سفیر سابق آمریکا راز سعودی ها را فاش کرد

« دیوید فریدمن » سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی در مصاحبه اختصاصی با روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز» با بیان این که دولت بایدن شتاب گسترش توافقات عادی‌سازی روابط کشورهای عربی خلیج فارس و رژیم صهیونیستی را مختل کرده، گفت دولت ترامپ سال گذشته به ملحق کردن عربستان سعودی به «توافق ابراهیم» بسیار نزدیک شده بود.

فریدمن مدعی شد گرچه توافق‌های عادی‌سازی روابط همچنان قوی هستند، خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان در دولت بایدن و تلاش‌ها برای نزدیکی با ایران، اعتماد منطقه‌ای به تصویر آمریکا به‌عنوان متحدی قدرتمند که قادر است کشورهای بیشتری، به‌ویژه سعودی‌ها را به سمت توافقات مشابه با رژیم صهیونیستی بکشاند، متزلزل کرده است.

سفیر سابق آمریکا راز سعودی ها را فاش کرد

او در ادامه گفت: این توافقنامه‌های ابراهیم بر مبنای یک آمریکای قوی است که با متحدانش در خاورمیانه در تعامل است، بنابراین وقتی این متحدان، آمریکا را چنان دست و پا چلفتی و ناتوان که به متحدان خود خیانت می‌کند، به هموطنان آمریکایی خیانت می‌کند، می‌بینند، وقتی تصویری از مردم آویزان از جای چرخ هواپیما را می‌بینند (در اشاره به فرودگاه کابل)، این به شدت آسیب‌زا است. 

فریدمن که در کنار «جرد کوشنر» داماد ترامپ نقش مهمی در دستیابی به این توافقات داشت، مدعی شد: در پایان دولت ترامپ، فکر می‌کنم ما در نقطه‌ای بودیم که بسیار نزدیک بودیم که سعودی‌ها را به طرف پذیرش و همراهی بکشانیم. فکر می‌کنم که با حضور سعودی‌ها، واقعاً معتقدم که شما به همه قصدها و اهداف درگیری اعراب و اسرائیل پایان می‌دهید. پس از آن کارهای پاکسازی زیادی برای انجام وجود خواهد داشت، اما من فکر می‌کنم که شما یک مسیر برگشت‌ناپذیر را برای پایان دادن به درگیری اعراب و اسرائیل آغاز می‌کنید. فکر می‌کنم ما اینجا بودیم. الان کجا هستیم؟ سعودی‌ها منتظرند ببینند آمریکا با ایران چه می‌کند.

وی افزود: آن‌ها منتظرند ببینند آمریکا چقدر قوی خواهد بود. من فکر می‌کنم اگر آمریکا در منطقه قوی بماند، من فکر می‌کنم سعودی‌ها در نهایت با کمی عادی‌سازی با اسرائیل همراهی خواهند کرد. من فکر می‌کنم این به نفع آنهاست، من فکر می‌کنم به نفع اسرائیل است. قبل از اینکه (سعودی‌ها) با اسرائیل و آمریکا به این استخر بپرند، فکر می‌کنم می‌خواهند مطمئن شوند که در استخر آب وجود دارد، به یک استخر خالی نمی‌پرند و فکر می‌کنم این نیاز به این حس دارد که آمریکا به همان اندازه کامل مانند دوران دولت ترامپ در منطقه مشارکت دارد. 

وی پیش‌تر هم گفته بود عقب‌نشینی آمریکا از صحنه جهانی ممکن است به شکست این توافقات منجر شود.

فریدمن در این‌باره مدعی شد: «این طرح در صورتی که آمریکا از صحنه جهانی عقب‌نشینی کرده و نتواند ارزش‌های آن در منطقه را برجسته کند، عملی نخواهد بود».

این دیپلمات سابق آمریکایی افزود، توافق میان رژیم صهیونیستی و چند کشور منطقه در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به این دلیل محقق شد که با پشتیبانی سیاسی، اقتصادی و امنیتی یک آمریکای قوی همراه بود.

ادعاها در خصوص عملکرد متفاوت بایدن در خصوص این توافقات در حالی است که اخیراً برخی منابع رسانه‌ای نزدیک به رژیم صهیونیستی از مذاکرات دولت آمریکا با عربستان سعودی به منظور عادی سازی روابط ریاض با تل‌آویو خبر دادند.

بنابر گزارشی که وبگاه واللا نیوز رژیم صهیونیستی و وبگاه آمریکایی «آکسیوس» منتشر کردند، دولت جو بایدن در حال مذاکره با عربستان سعودی درباره احتمال عادی‌سازی با اسرائیل و الحاق به توافقات ابراهیم است.

در این گزارش آمده است: «جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در تاریخ ۲۷ سپتامبر (پنجم مهر ماه) این موضوع را در دیدار با محمد بن سلمان ولی‌عهد (عربستان) سعودی طی سفرش به پادشاهی (عربستان سعودی) مطرح کرد».

طبق ادعای واللا نیوز، در جریان گفت‌و‌گوی سالیوان و محمد بن سلمان و طرح این موضوع، ولی‌عهد عربستان سعودی احتمال عادی سازی (روابط) با اسرائیل را کاملا رد نکرد.

این رسانه صهیونیستی افزود: «البته سعودی‌ها تاکید کردند که این کار (عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی) زمان خواهد برد و حتی به سالیوان (مشاور امنیت ملی کاخ سفید) فهرستی از اقداماتی که باید قبل از این کار انجام شود، ارائه شد. برخی از این اقدامات، به بهبود روابط ایالات متحده و عربستان سعودی مرتبط است».