افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در آمریکا

روزنامه واشنگتن پست در مطلبی به بررسی روند رو به رشد مصرف مواد مخدر در آمریکا و مرگ و میر ناشی از آن پرداخت و نوشت:کیت همفریس محقق بخش اعتیاد در دانشگاه استنفورد درباره تعداد مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از اندازه مواد مخدر در آمریکا بین ماه مارس سال ۲۰۲۰ تا مارس سال ۲۰۲۱ می‌گوید: "حدود صد هزار نفر جانشان را از دست داده اند. هر زمان که به این ارقام نگاهی می‌اندازم شوکه می‌شوم. " این رقم، ۳۰ درصد بیشتر از دوره ۱۲ ماهه قبلی است و یک رکورد محسوب می‌شود و باید هم شوکه کننده باشد.

بدین ترتیب، دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا باید اقداماتی را به منظور کاهش بحرانی که در حال متلاشی کردن خانواده‌ها و جوامع است، انجام دهد.

افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در آمریکا

اما داده‌ها و اطلاعات نشأت گرفته از برنامه‌هایی که توسط گروه‌های غیر دولتی و مردمی در آمریکا و سایر کشور‌ها در جهان اجرا می‌شوند، نشان می‌دهد راهبرد کاهش آسیب در کاهش نرخ مرگ و میر و انتقال بیماری‌ها مؤثر است.

همفریس در گفتگو با ان پی آر گفت: "این همان کاری است که زمانی که شاهد اپیدمی اعتیاد هستیم، انجام می‌دهیم. شما سعی می‌کنید مانع از اعتیاد افراد شوید. شما سعی می‌کنید افرادی را که نمی‌توانید درمان کنید، زنده نگه دارید، و سعی می‌کنید سبب بهبودی آن‌ها شوید. "

هاویر بسرا وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا در گفتگو با ان پی آر در ابتدا اعلام کرد نهاد زیر نظر او ​​ممکن است به روی ایده ایجاد سایت‌های پیشگیری از مصرف بیش از اندازه مواد مخدر که در آن افراد می‌توانند تحت نظارت کارکنان آموزش دیده از دارو‌های غیرقانونی استفاده کنند، باز باشد. این کارکنان آموزش دیده اقدام به ارائه مشاوره به افراد می‌کنند و همچنین در زمانی که مصرف بیش از اندازه مواد روی می‌دهد، مداخله می‌کنند.

اما این وزارتخانه بعدا این اظهار نظر را رد کرد، زیرا وزارت دادگستری آمریکا درگیر یک دعوی قضایی بر سر قانونی بودن فعالیت‌های چنین مکان‌هایی است.

میران موثر بودن این طرح ارائه شده از سوی هاویر بسرا که شامل دسترسی‌های بیشتر به درمان دارویی نیز می‌شود به تمایل کنگره برای تامین بودجه کافی بستگی دارد: این طرح با یک درخواست ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری همراه است. اما مایه دلگرمی است که بحران مواد مخدر که اخیرا هم به واسطه شیوع همه گیری ویروس کرونا تشدید شده و هم تحت الشعاع این همه گیری قرار گرفته، توجه همگان را به خود جلب کرده است و امید می‌رود به اقدامات معناداری منجر شود.