فایزر در پی مجوز تزریق دز سوم به بزرگسالان در آمریکا

 شرکت داروسازی " فایزر " و "بیون‌تک" که به طور مشترک واکسن کووید-۱۹ را ساخته اند، دیروز سه شنبه اعلام کردند که از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) خواسته اند مجوز دز تقویتی (سوم) واکسن کووید-۱۹ را برای تمامی بزرگسالان بالای ۱۸ سال صادر کند.

چنانچه سازمان غذا و داروی آمریکا با خواست این شرکت ها موافقت کند، تعداد افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن دز مکمل در آمریکا به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

در حال حاضر  آمریکایی هایی که پیشتر دز دوم خود را فایزر و یا مدرنا دریافت کرده بودند، می توانند ۶ ماه پس از تزریق دز دوم، دز تقویتی را تزریق کنند. اما این شامل کسانی می شود که بالای ۶۵ سال سن داشته باشند و یا در زمره افرادی هستند که به دلیل شرایط جسمانی در معرض خطر بالای عفونت قرار دارند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) اعلام کرده است که مردم می توانند واکسن دز مکمل را خودشان انتخاب کنند که متعلق به کدام شرکت داروسازی باشد.  

فایزر در پی مجوز تزریق دز سوم به بزرگسالان در آمریکا

شرکت داروسازی فایزر و بیون‌تک همچنین اعلام کرده اند که داده های بدست آمده از آزمایش تزریق دز سوم را براساس اثربخشی و ایمنی با بیش از ۱۰ هزار شرکت کننده به سازمان غذا و دارو ارائه داده اند.

این شرکت‌ها می‌گویند: «داده‌ها نمایه ایمنی مطلوب و کارایی نسبی ۹۵ درصدی واکسن را در برابر کووید-۱۹ در مقایسه با برنامه دو دز در دوره‌ای که سویه دلتا رایج بود، نشان می‌دهد».

آمریکا پیش از این و در ۲۳ سپتامبر (اول مهرماه) مجوز تزریق دز تقویتی را برای افراد بالای ۶۵ سال و بزرگسالان دارای نقص ایمنی صادر کرده بود. تاکنون ۵۸.۴ درصد جمعیت کل این کشور هر دو دز واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده اند. با این وجود این کشور با دارا بودن بیش از ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مبتلا و بالغ بر ۷۷۸ هزار جان باخته همچنان رتبه نخست را در جهان از نقطه نظر تاثیر پذیری از همه گیری ویروس کرونا دارد.