حافظ منافع آمریکا در افغانستان کدام کشور شد

بلینکن روز جمعه به وقت محلی در نشست خبری مشترک  با "محمد بن عبدالرحمن آل ثانی" وزیر خارجه قطر در واشنگتن افزود که  امروز ما دو توافق جدید امضا می کنیم. اولین توافق، قطر را به عنوان حافظ منافع آمریکا در افغانستان خواهد کرد.

بلینکن اضافه کرد که قطر در سفارت خود در افغانستان یک بخش آمریکا ایجاد خواهد کرد تا خدمات کنسولی ارائه دهد و همچنین بر وضعیت تاسیسات دیپلماتیک آمریکا  در افغانستان نظارت کند.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد که دومین توافق همکاری ما با قطر برای تسهیل سفر افغانها با روادید ویژه مهاجرتی را تسهیل خواهد کرد.

حافظ منافع آمریکا در افغانستان کدام کشور شد

بلینکن ادامه داد که  قطر یک بازیگر مهم در منطقه برای تامین ثبات است و در یک دهه گذشته این کشور بیش از ۱.۳ میلیارد دلار به فلسطینی ها در غزه کمک کرده است.

وی اضافه کرد که آمریکا و قطر دارای روابط مشترک در زمینه های امنیت منافع اقتصادی، چالش های منطقه ای و روند رو به رشد ارتباطات مردمی هستند.

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت که که مساله افغانستان در چند ماه گذشته ، همکاری آمریکا و قطر را افزایش داده است و  از ۱۲۴ هزار نفر تخلیه شده از افغانستان تقریبا نیمی از آنها از طریق قطر جابجا شدند.

بلینکن گفت که از آن زمان تاکنون قطر ۱۵ پرواز به افغانستان انجام داده که به وسیله آنها صدها نفر از این کشور خارج شده اند.

پیش از اظهارات بلینکن، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده و قطر جمعه توافقی را با هم امضا می‌کنند تا دوحه  نمایندگی منافع دیپلماتیک آمریکا در افغانستان را به عهده بگیرد.

این توافق بدین منظور است که به سهولت هر رابطه رسمی بین واشنگتن و دولت طالبان در افغانستان کمک کند.بر اساس این توافق که در ۳۱ دسامبر به اجرا در می‌آید، قطر کارکنان مطمئن سفارت خود در افغانستان را به نمایندگی امور دیپلماتیک ایالات متحده اختصاص خواهد داد و می تواند به دقت با دولت آمریکا و سفارت این کشور در دوحه هماهنگ شود.

این اقدام در زمانی صورت می‌گیرد که طالبان افغانستان را در ماه اوت تحت کنترل خود درآورد. در حالی که نیروهای تحت رهبری ایالات متحده پس از بیست سال درگیری عقب‌نشینی کردند، آمریکا و کشورهای غربی به دنبال راه‌های مناسب برای تعامل با طالبان هستند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در این نشست خبری مدعی شد که واشنگتن نگران حرکت غیر معمول نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین است.

بلینکن اظهار داشت که  ما نمی دانیم هدف روسیه چیست اما تکرار دوباره اقدامات روسیه در سال ۲۰۱۴ یک اشتباه بزرگ برای این کشور خواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این در دیدار با همتای اوکراینی خود در واشنگتن گفته بود که  ما از نزدیک وضعیت را زیر نظر داریم. همانطور که قبلا هم اعلام کردیم، هرگونه اقدام که باعث افزایش تنش ها شود ،برای آمریکا نگران کننده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین درمورد بحران مهاجران در مرز بلاروس و لهستان گفت ما همچنین بسیار نگران اقدام بلاروس برای استفاده از مساله مهاجرت به عنوان یک ابزار سیاسی هستیم.

وی گفت که واشنگتن از ابزار مختلف برای رسیدگی به این موضوع استفاده خواهد کرد اما هنوز نمی توانم نظری در مورد تحریم ها علیه بلاروس بدهم.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تحریم های یکجانبه غرب را غیرقانونی خوانده و گفته است که مسکو از بلاروس دربرابر تحریم های یکجانبه حمایت می کند.

بلینکن درباره روابط واشنگتن با پکن نیز گفت که ما روابط بسیار پیچیده ای با چین داریم. این روابط جنبه های بسیاری دارند در برخی زمینه ها همکاری و در برخی دیگر از زمینه ها رقابت می کنیم.

وی افزود: در مورد نتیجه اجلاس اقلیمی کاپ ۲۶ ما شاهد عمل چین به تعهدات خود هستیم و این نه تنها به نفع شهروندان چین بلکه مردم جهان است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با انتقاد از عدم شرکت رهبران چین و روسیه در اجلاس‌ آب وهوایی سازمان ملل متحد در شهر گلاسکو اسکاتلند، عدم شرکت رهبر چین را یک "اشتباه بزرگ" خوانده بود.

جان کری نماینده آمریکا در امور اقلیمی در حاشیه اجلاس آب و هوایی سازمان ملل(کاپ ۲۶) در گلاسکو اعلام کرده بود مذاکره کنندگان آمریکایی در زمینه آب و هوا گفت و گوی مهمی با نمایندگان روسیه و چین دارند.