واکنش پوتین به رزمایش ناتو در دریای سیاه

ولادیمیر پوتین روز شنبه در برنامه مسکو در کانال تلویزیونی « روسیه یک» تصریح کرد: رزمایش از پیش برنامه ریزی نشده آمریکا و متحدانش در ناتو در دریای سیاه چالش جدی برای فدراسیون روسیه است.

وی افزود:  با وجود فعالیت تنش زای ناتو، نیازی به تشدید تنش از طرف مسکو در دریای سیاه نیست و ارتش روسیه فقط به مشایعت هواپیماها و کشتی‌های ناتو بسنده می کنند.

تکذیب ادعاها درباره تصمیم روسیه برای حمله به اوکراین

ولادیمیر پوتین همچنین برخی ادعاها را مبنی بر اینکه گفته می‌شود روسیه در حال تدارک حمله به اوکراین است را نادرست خواند.

پیش از این، بلومبرگ گزارش داده بود که مقامات آمریکایی به همتایان اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرده اند مبنی بر اینکه روسیه ممکن است احتمال تهاجم به اوکراین را در نظر بگیرد. در همان زمان، یک منبع نزدیک به کرملین گفت که روسیه اکنون قصد آغاز جنگ با اوکراین را ندارد، اما ظاهراً باید آمادگی خود را برای استفاده از زور در صورت لزوم نشان دهد.

بعداً، دمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه، این اظهارات مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد به اوکراین حمله کند، «بی اساس و پوچ خواند.

واکنش پوتین به رزمایش ناتو در دریای سیاه

رزمایش دریایی چند کشور سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در حالی در دریای سیاه آغاز شده است که ناوهای روسیه در چند نقطه این دریا در برابر کشتی های جنگی اعضای ناتو و در راس آنها آمریکا صف آرایی کرده و همه تحرکات ناتو در این رزمایش را با دقت رصد می کند.

به گزارش ایرنا، شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز شنبه اعلام کرد: ارتش روسیه نظارت بر تحرکات ناوهای آمریکایی و متحدان آن کشور در دریای سیاه را افزایش داده اند. این قدرت نمایی نیروهای دریایی روسیه و ناتو برای دومین بار است که طی سال جاری میلادی در دریای سیاه رخ می دهد.

این رسانه روسیه اعلام کرد ناو موشک انداز روسی «ماسکوا» و ناوشکن «آدمیرال اسن» مجهز به موشک های کروز «کالیبر» از نزدیک رزمایش ناتو را رصد می کنند و امروز هم ناو «پاول درژاوین» به این ناوها در دریای سیاه پیوست.

روسیه برای نظارت بر تحرکات ناتو در دریای سیاه، سیستم های رادیوالکترونی خود برای رصد را بکار انداخته و رادارهای مجموعه های موشکی ساحلی این کشور نیز درحالت آماده باش کامل فعالیت می کنند.

پوتین خواستار حمایت جهانی برای حل بحران پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان شد

پوتین همچنین در باره وضعیت بحرانی مرز بلاروس و لهستان خواستار حمایتهای جهانی برای حل این بحران شد و گفت:  دلایل بحران پناهجویان، عملیات های نظامی در خاورمیانه و مزایای اجتماعی بالا در اروپا است.

رفتار مرزبانان لهستانی با پناهجویان مغایر با ارزش ها است

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگرسخنانش گفت که رفتار مرزبانان لهستانی با ارزش های انسانی اعلام شده ازسوی اتحادیه اروپا مغایرت دارد.

پوتین گفت: من زمانی که به پناهجویان در مرز بلاروس ولهستان نگاه می کنم در وهله اول دلم برای کودکان می سوزد.

وی افزود: در آنجا (محدوده مرزی بلاروس و لهستان) درجه برودت هوا چند درجه زیر صفر است و آنها بدون مایحتاج اولیه زندگی هستند و آذوقه و لوازم آنها به پایان می رسد. 

پوتین گفت: پناهجویان با اندوخته پولی به آنجا می روند اما موجودی پول آنها به پایان می رسد.

رئیس جمهوری روسیه علت بروز بحران پناهجویان در اروپا را عوامل نظامی و اقتصادی خواند و گفت که کشورهای غربی عملیات نظامی در منطقه خاورمیانه اجرا کرده اند.

وی همچنین پرداخت ارقام بالای کمک هزینه به پناهندگان در کشورهای اروپایی را عامل دیگر تمایل مهاجران برای سفر به این کشورها خواند.

پوتین این را نیز گفت که الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان برای گفت و گو با یکدیگر درباره بحران پناهجویان آمادگی و تمایل دارند.

قطع ترانزیت گازبه اروپا از بلاروس به بخش انرژی اتحادیه اروپا ضربه می زند

پوتین در ادامه گفت و گوی تلویزیونی خاطرنشان کرد که توقف ترانزیت گاز روسیه از بلاروس به کشورهای اروپایی به بخش انرژی اروپا ضربه می زند و توسعه روابط روسیه و بلاروس هم کمکی نمی کند.

لوکاشنکو دیروز به اتحادیه اروپا هشدار داد که قبل از اینکه تحریم هایی را در مورد بلاروس وضع کند به تزانزیت کاز از این کشوربه کشورهای اروپایی و نیز ترانزیت کالاها از طریق بلاروس به مقصد اروپا فکر کند